Ako nepribrať cez Veľkú noc?

Veľká noc, kresťanský sviatok vychádzajúci zo židovského sviatku pésah, sa nám obvykle spája s pohanskými rituálmi vítania jari, šibačkou, oblievačkou a v neposlednom rade aj s výdatnou konzumáciou. Tento sviatok je sprevádzaný pôstnym obdobím a tradíciami, ktoré v nás evokujú príchod hojnosti. Heslom dňa sa stáva „všetkého musí byť dostatok“, ak nie prebytok.

 

vyskúšajte proteinovú diétu ketofit

 

Podobne tomu býva aj po Vianociach. Po niekoľkých dňoch oddychu a pokoja nás trápia rýchlo nabrané kilá. Zákusky, veľkonočné zajace, lokše, majonézový šalát a množstvo údeného na našom stole iba podčiarkuje nezdravý a kalorický „boom“, ktorý v domácnosti zavládne buď dočasne, alebo trvácne. V tomto článku sa dozviete, čomu by ste sa mali cez sviatky oblúkom vyhnúť a čo by ste, naopak, mali do svojich sviatočných činností zahrnúť.

 

Ako nepribrať cez veľkú noc

 

Pripravujte jedlá zdravým spôsobom

Nezdravé vyprážanie na prepálenom oleji nahraďte zdravším spôsobom prípravy grilovaním, pečením, dusením, varením a pridávaním byliniek. Tepelná úprava predstavuje preventívny prostriedok na odstránenie škodlivých baktérií a pod. Vysmážanie sa ani zďaleka nepribližuje odporúčaným a výhodným metódam príprav jedla, pretože sa pri ňom spotrebuje veľa tukov a vytvoria sa škodlivé prokarcinogény.

 

Na návšteve nejedzte zo slušnosti

Atmosféru sviatkov si často vychutnávame v okolí našich blízkych, preto sa zvykneme navštevovať a pohostiť našich hostí čo najlepšie. Ponúkame toho čoraz viac a hosťom doprajeme všetko mimoriadne chutné, čo za normálnych okolností nekonzumujú. Je teda veľká pravdepodobnosť, že tentokrát spravia výnimku. Nielenže si týmto tempom privodíte ťažkosti s trávením, ale aj so žlčníkom a mnoho iných problémov.

Napriek tomu stoly stále praskajú vo švíkoch a človek si naloží z každého druhu jedla aspoň kúsok a nezáleží mu na tom, či mieša sladké so slaným, alebo nie. Pokúšať sa byť silou mocou ústretový a zdvorilý sa vám skutočne nemusí vyplatiť. Kľúčom k úspechu je zgustnúť si na podávaných pokrmoch, ale nemixovať všetko, čo uvidíme.

Pomalé vychutnávanie si menších porcií sladkého alebo slaného Vám určite padne vhod a aj Vašej váhe. Drobnejšie porcie v rozumnom množstve dosiahneme taktickým trikom. Zvolíme si napríklad malý tanierik, na ktorý sa toho príliš nezmestí.

 

Dodržiavajte časový odstup jedál

Nemusíte vynechávať raňajky alebo večeru, stačí, ak si naordinujete prestávky pre váš žalúdok a celý tráviaci trakt. Obdobie sviatkov trávime neustálym maškrtením a dzobkaním špecialít, ktoré sme ukuchtili v rámci oslavného nádychu týchto dní. Mnohí sa preto snažia uchytiť si toho čo najviac, pretože sa obávajú, že im nakoniec nič z tých „dobrôt“ nezostane.

 

Obmieňajte menu

Ide hlavne o kvalitu vybraných potravín a surovín, z ktorých jedlo pripravujeme. Sviatky by nemali tvoriť výnimku v stravovaní, pretože naším cieľom je vyťažiť z jedla čo najviac vitamínov, minerálov a stopových prvkov. Chceme minimalizovať obsah konzervantov a všetkej chémie. Dosiahneme to cieleným výberom po domácky spracovaných produktov. Kvalita výrobkov ale nie je vždy zaručená a občas si nemôžeme byť istí ani ich pôvodom.

Zmeny môžeme poľahky vykonať aj v našom menu počas sviatkov. Nahrádzame majonézu jogurtovým dressingom a vykŕmenú pečenú hus či kačicu zase za morku, kvôli jej polovičnej energetickej hodnote a obsahu plnohodnotných bielkovín. Vo všeobecnosti by sme mali preferovať predovšetkým chudé mäso, pokiaľ dostane niekto chuť na salámy a klobásky, odporúčame zvoliť ich sušenú formu.

Vyvarovať by ste sa mali cukrom, chlebu a veľkonočným čokoládam, pretože tie zaťažujú náš organizmus. Pri pečení používame hnedý, chuťovo výraznejší cukor a celozrnnú múku. Namiesto kalorických bômb v podobe koláčov zvolíme orechy, ovocie a semienka.

 

čo jesť po svičení

 

Nezabudnite na pitný režim

Niekedy sa stáva, že si smäd nevedomky mýlime s hladom. Zanedbávať počas sviatkov pitný režim znamená väčšiu konzumáciu jedla, v mylnom domnení, že sme hladní. Tekutiny prispievajú k funkčnosti metabolizmu, preto by sme mali obzvlášť počas sviatkov vypiť minimálne 2 – 3 litre, ideálne čistej vody, čaju alebo štiav. Vyhýbajte sa sladeným nápojom, ktoré sú takú obľúbené. Pocit sýtosti docielite správnym pitným režimom, preto sa redukuje nutkanie stále niečo pojedať.

 

pitný režim pri chudnutí

Pitný režim je veľmi dôležitý

 

 

Pohybujte sa a aktívne odpočívajte

Stretnutie s blízkymi nemusí prebiehať len medzi štyrmi stenami, ale aj vonku. Zorganizujte pre svoju rodinu príjemný výlet na sviežom vzduchu a odbúrajte energiu prijatú z jedenia. Pravidelné pohybové aktivity vonku či vnútri vám môžu poslúžiť na odreagovanie sa, uvoľnenie a zábavu. Telesný pohyb okrem toho napráva trávenie a spaľuje nadbytočné kalórie.

Ako nepribrať cez Veľkú noc?
5 (100%) 1

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *