Bielkovinová diéta

Proteínová, čiže bielkovinová diéta je založená na konzumácií potravín s vyšším množstvom tukov a proteínov. Naopak obsah sacharidov je minimálny. Bežné potraviny obsahujú 3 dostupné esenciálne zdroje našej energie, akými sú sacharidy, tuky a bielkoviny. Stravovací koncept proteínovej diéty pracuje s vysoko kvalitnými bielkovinami, ktoré bránia spaľovaniu svalovej hmoty a podporujú dodatočné spaľovanie tukov.

 

vyskúšajte proteinovú diétu ketofit

 

Strava s dostatočným množstvom bielkovín má nižší glykemický index. Vďaka tomu je potlačená chuť na sladkosti a máme pocit nasýtenia. Proteínovou diétou sa skvalitňuje svalová hmota a zrýchľuje metabolizmus, čím sa znásobí efektívnosť spaľovania kalórií.

Stravovanie počas proteínovej diéty sa orientuje na 5 – 6 menších porcií, s obsahom vápnika, vitamínov a pod.. Pokryje sa tým celodenný príjem energie a telo si neukladá zásoby. Vo všeobecnosti sa proteínová diéta delí na 3 základné fázy, počas ktorých dochádza k badateľných (ale individuálnym) zmenám.

 

Najprísnejšia prvá fáza:

Redukcia váhy v prvej fáze je najväčšia (4-7 kg/mesiac), pretože sa telo zbavuje tuky a vody, pričom sa naštartuje proces tzv. ketózy = laicky povedané hladovania. Telo spaľuje tuk z tukových zásob a zaktivujú sa v ňom biochemické procesy. Redukcia hmotnosti prebieha na úkor tukového tkaniva.

Táto úvodná fáza trvá približne 3 týždne, ale jej trvanie je individuálne. Základným pravidlom prvej fázy je pravidelné stravovanie, v opačnom prípade by si telo vytváralo zásoby. Pocit hladu vedie k rýchlej konzumácií jedla za účelom čo najskôr sa nasýtiť.

Medzi sladkými a slanými jedlami sa udržiava v pomere 50:50. Povinnou zložkou proteínovej diéty je zelenina (brokolica, špargľa, reďkovky, repa, šalát, rukola a pod.), olivový olej, čerstvé ryby, mäso (ideálne namarinované), tofu syr a z nápojov predovšetkým čistá voda ochutená cintrónovou šťavou alebo limetkou, nesladené čaje. Nie len sladké potraviny (medzi nimi aj ovocie), ale aj sladené nápoje sú v tejto fáze tabu. Telo potrebuje minimálne 50 g sacharidov, ktoré zabezpečujú bežné fungovanie nervového systému.

 

Vyrovnávacia druhá fáza:

Druhou fázou sa začína proces prípravy metabolizmu na komplexné stravovania, preto má hlavne stabilizačnú funkciu. Postupný návrat k sacharidom, respektíve bežnému stravovaciemu režimu dopĺňa prebiehajúcu redukciu hmotnosti (2-3 kg/mesiac).

Vyrovnávacia fáza by mala byť približne dvakrát taká dlhá, ako prvá fáza. Striedmy jedálniček sa kombinuje s pohybovou aktivitou 3 –krát do týždňa. Prispôsobovanie nových pravidiel stravovania Vášmu životnému štýlu nie je ani zďaleka jednoduché a jednotlivec si len ťažko navyká.

Zásada pravidelného stravovania zohráva aj vo fáze dva dôležitú úlohu. Jedálniček však obohatíme o pár druhov zeleniny, rastlinných a živočíšnych proteínov s minimálnym obsahom tukov (vajcia, tuniakový stejk a pod, morské plody.) K jedlám postupne pridávame drobné prílohy v podobe zeleniny uvarenej na vode alebo v pare. Aj v tejto fáze musíme udržiavať organizmus v neustálej ketóze.

 

Udržiavacia tretia fáza:

Tretia fáza predstavuje intenzívnejšiu prechodnú fázu na prinavrátenie sa k normálnym návykom. Mnohí ju považujú za najdôležitejšiu, kvôli zavedeniu naučených zásad do každodenného života. Zároveň sa organizmus snaží naučiť nanovo spracovať bežné množstvo prijatých sacharidov.

Vyváženú stravu považujeme za strojcu rovnováhy medzi príjmom a výdajom energie. Ak dodržiavame pravidlá zdravej výživy, pokúšame sa o stabilizovanie telesnej hmotnosti. Osem týždňov predstavuje vhodný časový interval pre tretiu fázu, alebo môže trvať ľubovoľne dlho.

Systémové stravovanie 4x denne a vylúčenie návykových jedál s obsahom rafinovaných tukov a cukrov upevňuje budované bio zdravé zmýšľanie. Oproti predošlým fázam môžeme začať prijímať určité množstvo tukov a zvýšiť počet skonzumovaného ovocia. Nemali by sa však meniť veľkostné porcie podávaných jedál.

 

Ukážkový jedálniček

V podstate sa jedná o radikálne obmedzenie, či definitívne vylúčenie príloh z jedálnička (cestoviny, ryža, zemiaky a pod.) Proteínovou diétou zahŕňame do nášho denného menu potraviny s vysokým obsahom živočíšnych proteínov ( chudé mäso, syry, mlieko, tvaroh a nízkotučné mliečne výrobky, ryby, vajcia), zeleninu, ovocie, strukoviny (hrach, sója, fazuľa, šošovina) a nesladené tekutiny.

Prechodom z bežnej stravy na proteínovú diétu docielime získavanie energie spaľovaním tukov namiesto sacharidov. Presný a univerzálny jedálniček neexistuje, pretože musíme zohľadniť viacero aspektov, počínajúc váhou, vekom a zdravotnými problémami.

 

Využitie a plusy proteínovej diéty

Proteínovou diétou si pomáhajú nie len obéznejší ľudia, ktorí chcú schudnúť a nabrať svalovú hmotu, ale aj tí, ktorí trpia zdravotnými problémami. Často sa stretávame s nasadením proteínovej diéty deťom s epileptickými záchvatmi, ďalej ľuďom s metabolickými poruchami a trpiacim sklerózou.

Potláča príznaky rakoviny, pomáha diabetikom (kontrola hladiny cukru v krvi) a znižuje výskyt celiakii. Vďaka proteínom sa udržiava svalová hmota a eliminuje sa pocit hladu, rovnako ako plynatosť a telo získava vysoko hodnotné látky a vlákniny, ktoré podporujú činnosť čriev. Pomocou proteínovej diéty bojujú aj pacienti s kardiovaskulárnymi ochoreniami.

 

Vedľajšie, nežiadúce účinky proteínovej diéty

Niekomu môže prekážať malá pestrosť jedálnička, pretože potraviny a spôsob prípravy jedál sa často opakuje. Telo nemusí dostávať dostatok vitamínov a minerálnych látok, čo môže viesť k vzniku obličkových či žlčníkových kameňov, k zníženiu kostnej hustoty. Ďalšími možnými príčinami sú aj zápchy, nevoľnosť, dávenie a pocit dehydratácie. Dochádza totiž k zaťažovaniu tráviaceho systému pri zvýšenom príjme živočíšnych bielkovín. Najobávanejším scenárom je však negatívny jo-jo efekt.

 

Proteínová diéta v číslach

Existuje niekoľko firiem, ktoré poskytujú (instantné) proteínové jedlá širokého výberu, nápoje ako napr. KetoDiet, Protissimo a Goute. Jedná sa nie len o snahu schudnúť, ale aj o zmenu životného štýlu a zlých návykov. Celý diétny program má približne 12 týždňov a prebieha v 3-4 fázach. Ceny týchto diét sú rôzne a pohybujú sa od 1 € za jedno jedlo, po 200 € za týždenný balíček.

 

Názory zákazníkov

Zákazníci považujú tento typ diéty za finančne náročný, ale na druhej strane za účinný spôsob chudnutia. Chute jedál nie sú zlé, ale ich konzumovanie po čase neprináša pôžitok z jedla, nanajvýš tak znechutenie a odpor. Pokyny proteínovej diéty musí zákazník dodržiavať ešte po ukončení oficiálnej 4. fázy niekoľko mesiacov a aj neskôr, keďže sa jedná o reedukáciu v návykoch. V opačnom prípade by mohlo dôjsť k nežiadúcemu jo jo efektu.

 

čo jesť po svičení

 

Popri diéte sú zákazníkovi predané 4 druhy vitamínov, ktoré udržiavajú správnu hladinu vitamínov v tele. Mnohí sa sťažujú na negatívny dopad na ich zdravie po rýchlom schudnutí. Telo je totiž ochabnuté a slabé, preto nemožno začať hneď okamžite cvičiť. Cvičenie sa počas proteínovej diéty dokonca veľakrát neodporúča.

Bielkovinová diéta
3.36 (67.14%) 42

Diskusia

  1. Tamara says:

    Siedmi týždeň držím bielkovinovú diétu, od výživovej poradkyni mám doporučené 4 bielkovinové jedlá ( sáčky ) denne, schudla som 10 kg,
    čo je úplne skvelé☺ ale je prevda, že začínam mať pocit že jem stále dokola to isté, dúfam že vydržím čo najdlhšie, ale hlavne verím že sa naučím stravovať a vyhnúť tak jojo efektu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *