Chudnutie a ovsené vločky

Chudnutie s ovsenými vločkami patrí medzi základy chudnutia cez správne stravovanie. Ako už názov napovedá, základom pre tieto vločky je ovos, čo je jedna z najstarších obilnín, ktoré ľudstvo konzumuje už dlhé stáročia. Najlepšie sú ovsené vločky na raňajky a môžu byť dokonca aj bez lepku ako tzv. bezlepkové (čo je výhodné pre ľudí s alergiou na lepok). Vločky môžu jesť aj dojčatá v primeranej forme a úprave, no práve dospelí ich najviac jedia na chudnutie.

 

vyskúšajte proteinovú diétu ketofit

 

Ovsené vločky a chudnutie

Výhodou totiž je, že ovsené vločky pôsobia preventívne pre priberanie hmotnosti napríklad už len tým, že organizmus skvelo zasýtia. Na druhú stranu ale obsahujú aj vlákninu, ktorá pomáha pri procese trávenia, čo sa prejaví aj na celkovom metabolizme a nielen vločiek, ale napríklad aj tukov a iných látok v tele. Veľkou výhodou je tiež to, že vďaka obsahu polysacharidov dodajú pre telo potrebnú energiu, no práve preto nie sú vhodné na večeru.

Kúpiť sa dajú ako klasické, ale napríklad aj ako instantné, ktoré sa tiež osvedčili pri chudnutí. Cena nie je príliš vysoká a stačí si vybrať len konkrétnu značku v niektorom z mnohých eshopov na internete. Každá diéta, ktorá obsahuje na raňajky ovsené vločky, je pozitívnym prísľubom pre lepšie stravovanie, no samozrejme nejde len o samotné ovsené vločky.

 

Ovsené vločky

Výborné Ovsené vločky

 

Aké majú ovsené vločky účinky?

To, že vločky obsahujú veľké množstvo živín a vitamínov je známe, taktiež aj pomerne veľké zastúpenie dôležitej vlákniny v ich obsahu je dobrým predpokladom pre priaznivé účinky na chudnutie. Čo však môže spôsobovať pre telo pravidelná konzumácia ovsených vločiek a aký má zmysel napríklad v procese chudnutia?

  1. Vďaka vysokému obsahu vlákniny dochádza nielen k podpore metabolizmu a trávenia, ale v prípade kombinácie so správnym pitným režimom má človek aj dlhšiu dobu pocit sýtosti
  2. Majú nízky glykemický index, čo je prvou dobrou správou pre každého, kto sa bojí, že by obsahovali až príliš veľa cukru – majú ho presne toľko, aby ste dokázali načerpať dostatok energie do obeda, ak ich konzumujete na raňajky a zároveň ide o cukor priamo využiteľný pre telo, takže sa neukladá do zásoby
  3. Rastlinné bielkoviny sú skvelým spúšťačom podpory svalovej hmoty a na naštartovanie metabolizmu, čo má za následok odbúranie tukov a v kombinácii s cvičením spevnenie svalov
  4. Pomáhajú nielen priamo počas chudnutia ale aj po ňom a to tým, že predchádzajú tzv. jojo efektu – ten vzniká po rôznych nárazových diétach a prejaví sa v tom, že po ukončení diéty telo znova začne naberať zásoby tuku a iných látok, čo pri konzumácii ovsených vločiek naozaj nehrozí

 

Čo všetko obsahujú?

Základom ovesných vločiek je vláknina (obsahujú jej až 10%), ale tiež dôležitý je aj obsah bielkovín, konkrétne tých rastlinných. Samozrejme, nachádza sa tu aj tuk, ale len vo veľmi malom zastúpení, oveľa väčšie majú bielkoviny. Ovsené vločky sú veľmi dobrý zdroj pre vitamíny B, E a K, kyselinu listovú, kyselinu pantoténovú, je tu aj vápnik, sodík, fosfor, železo, draslík, meď, mangán, horčík a zinok.

Nutričné hodnoty – zloženie a rôzne energetické hodnoty:

  • KJ 1490
  • Kcal 363
  • Bielkoviny 15g
  • Tuky 6,5g
  • Sacharidy 60g
  • Vláknina 10g
  • Vápnik 55mg
  • Glykemický index 55

Vďaka dostatočnej energetickej hodnote kilojoulov a zároveň veľmi dobre spáliteľným kalóriam nie je problém zaradiť ovsené vločky medzi potraviny vhodné na chudnutie, ak nie priamo ideálne. Lecitín, selén, betaglután a iné nesmierne cenné látky zároveň zabezpečenia, že pri konzumácii raňajok z ovsených vločiek kľudne aj väčšinu roka nebude organizmus o nič podstatné ochudobnený. Nielen pestrá strava je teda vyvážená – aj jednoduchá strava so správnym pomerom a obsahom dôležitých látok je pre organizmus veľmi dobre využiteľná.

 

Ovsené vločky a rôzne recepty na inšpiráciu

Recepty na ovsené vločky môžu byť vhodné nielen na chudnutie, ale napríklad aj pre ženy zamerané na fitness a tiež kvôli obsahu zdravých zložiek aj pre deti. Príprava je pomerne jednoduchá a to bez ohľadu na to, či robíte koláč, sušienky alebo len jednoduché raňajky. Za zmienku stojí aj fakt, že viacero mužov, ktorých zaujíma kulturistika a cvičenie, pokladá ovsené vločky za skvelý štart do nového dňa práve na raňajky.

Veľmi často sa napríklad kombinujú ovsené vločky s jogurtom (čo je mimochodom triviálny recept), s mliekom sú veľmi dobré na chudnutie a napríklad s ovocím sa dajú kombinovať v trojkombinácii tvaroh – hrozienka – banán. Populárne je ovsené vločky skombinovať aj s kefírom alebo acidofilným mliekom. Výhodou je, že raňajky s ovsenými vločkami môžete jesť aj dlhodobo, kľudne aj celý rok. Samozrejme, v správnom pomere a kombinácii s ostatnými jedlami počas dňa.

 

Sú ovsené vločky zdravé?

Na zdravie majú ovocné vločky veľmi priaznivé účinky a vplyv. Znižujú napríklad hladinu cholesterolu v krvi, pomáhajú zlepšiť činnosť štítnej žľazy, pomáhajú tiež pri kožných problémoch, znižujú riziko srdcovocievnych ochorení a riziko infarktu, ale majú pozitívnu funkciu aj pri chorobách nervovej sústavy. Stabilizujú hladinu cukru v krvi, čo pomáha odbúravaniu tukov z tela a zlepšuje metabolizmus organizmu.

Vďaka zloženiu sa považuje toto jedlo ako veľmi dobrý pomocník pri činnosti obličiek a pri zlepšení vylučovania a to aj v rámci tráviacej sústavy. Dostatok vlákniny a minimálny obsah tukov podporujú napríklad trávenie aj ťažko natráviteľných jedál v črevách a napríklad pravidelná konzumácia ovsených vločiek môže mať preventívny účinok proti zápalu v črevách. Zo zdravotného hľadiska sú teda ovsené vločky aj dlhodobo nezávadné a naopak majú pozitívne účinky.

 

Správna príprava a kedy ich jesť

Príprava je veľmi jednoduchá a trvá naozaj len pár minút. Na úvod dajte zovrieť vodu, do misky si pripravte vločky, prípadne môžete pridať napríklad aj škoricu alebo kokosový olej a následne na úvod nalejte len malé množstvo vody, aby v nej ešte vločky neplávali. Počkajte, kým voda trocha vsiakne a stane sa hustou a môžete následne doplniť zvyšnú vodu. Na záver, keď už vločky napučia a mierne vychladnú, môžete pridať ďalšie ingrediencie, napríklad orechy, semiačka a podobne.

Samozrejme, nemusíte ich robiť len s vodou, môžete ich napríklad zaliať aj mliekom, pridať sušené alebo čerstvé ovocie, orechy a je hotovo. Vločky sú ideálne aj pre ľudí, čo sa ráno pomerne dosť ponáhľajú a sú veľmi jednoduché na prípravu. Výhodou je tiež to, že v obchode je možné si vybrať naozaj z veľkého výberu rôznych značiek, typov a druhov.

Vzhľadom na stredne dlhý účinok zasýtenia okolo 1 až 1,5 hodiny sa hodia na raňajky ale aj desiatu, prípadne ako olovrant. Môžu sa jesť aj pred tréningom alebo po vytrvalostnom cvičení na doplnenie zásob energie. Menej vhodné sú už na večeru najmä pre tých, čo si chcú udržať hmotnosť alebo naopak schudnúť. Celkovo by nemal objem jedla pripraveného z vločiek presiahnuť okolo 200 až 300 gramov, samozrejme je to individuálne u žien a u mužov.

 

čo jesť po svičení

 

Prečo jesť vločky, ak chcete schudnúť?

  • Obsahujú veľa vlákniny, čo pomáha správnemu tráveniu
  • vhodné aj pre diabetikov a cukrovkárov, dokonca existujú aj bezlepkové vločky
  • Veľmi rýchlo človeka zasýtia a pociťuje menej hlad, čo sa hodí najmä vtedy, ak hrozí prejedania z dôvodu neustáleho pocitu hladu
  • Rýchlosť prípravy je pre porovnanie s inými jedlami na raňajky naozaj obrovská a to je aj veľký dôvod pre tých, čo si myslia, že chudnutie je náročná veda
  • Cenová dostupnosť a variabilita je obrovská, vločky sa dajú konzumovať aj v koláčoch, chlebe, s ovocím, ako kaša, skrátka fantázii a experimentom sa medze nekladú
Chudnutie a ovsené vločky
4.35 (87%) 40

Diskusia

  1. Peter Šarman says:

    Dobrý deň,mal by som jednu otázku.Beriem Warfarín na riedenie krvi a denne užívam vitamín K v podobe listové zeleniny.Raňajkujem pravidelne ovsené vločky s orechmi a hrozienkami.Tu písali,že vitamín K sa nachádza aj ovsených vločkách.Stačí mi to(6 pol.lyžíc)na denné pokrytie vitamíny K ?

    Ďakujem

  2. Marcela says:

    Dobry den mala by som otazku ,ked nemam rada mlieko mozem ovsene vlocky zaliat aj pomarancovou stavou ?napr.na ranajky?dakujem vopred za odpoved.Ja mlieko nemam rada vobec a jogurty max.tak ovocne

  3. Roman says:

    Dobrý deň.
    V minulosti som čítal článok kde písali, že pokiaľ sa ovs. vločky tepelne neupravia nie sú vhodné na konzumáciu, lebo tráviaci trakt to nevie spracovať a dokonca, že odoberajú z tela vápnik, zinok… Ja väčšinou jedávam vločky s jogurtom, ovocím a orechmi. Písala to nejaká dietologička. Dosť ma to zaujíma či si teda neškodím. Za odpoveď vopred ďakujem.

  4. Mária says:

    Začala som si pripravovať vločky týmto spôsobom: 4 PL vločiek, 1 banán, 1 ovocný jogurt, prípadne vlašské orechy či trochu hrozienok – rozmiešam a konzumujem, tiež ich tepelne nepripravujem. Má to účinok či ich predsa treba len nechať nabobtať predtým prevarenou vodou ?

  5. Erika says:

    Chcem prosím vás vedieť.Ak bi som jedla len ovsené vločky.Ake vytaminy bi mi chýbali? Čo bi sa stalo keby som mesiac jedla len ovsené vločky banán a príklad hrozno.Dakujem za odpoveď.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *