Chudnutie po pôrode

Váha žien po pôrode normálne vzrastie o optimálnych 10 -13 kg. Získané tukové tkanivo z tejto hmotnosti tvorí 3 – 6 kg. Väčšina žien však priberie omnoho viac. V tehotenstvo je telo náročnejšie na výživné látky. Vylučovanie toxínov a odpadových látok prebieha aj za plod. Telo si samo nevie vytvárať potrebné látky (bielkoviny, vitamíny a pod.), preto si ich vyžaduje prostredníctvom jedla. Živiny sa potom počas dojčenia dostávajú do materského mlieka. Continue reading

Glykemický index potravín

Cukor z potraviny ovplyvňuje hladinu krvného cukru (glukózy). Naše telo ho absorbuje rôznou rýchlosťou. Glykemický index, o ktorom si ideme hovoriť, predstavuje bezrozmerné číslo, určujúce pozíciu konkrétnej potraviny na stupnici hodnôt od 0 po 100. Podľa glykemického indexu sme schopní zistiť, ako rýchlo sa cukor v potravine vstrebe do krvi a akou intenzívnosťou ovplyvní hladinu glukózy krvi (nazýva sa aj glykémia). Continue reading

Kalorické tabuľky

Pomocník pri výpočte denného kalorického príjmu nám bývajú kalorické tabuľky s nameranými kalorickými hodnotami potravín. Vďaka kalorickým tabuľkám zistíme, koľko energie sme denne prijali prostredníctvom stravy. Mnohí si uvedomujú, že pokiaľ sa prijatá a vydaná energia rovnajú, ich váha stagnuje. Ak sa ich denný príjem pohybuje v menších hodnotách ako denný výdaj, nastáva u nich proces chudnutia. Musíme teda menej energie prijať a viac jej vydať. Continue reading

Denný príjem kalórií

Koľko kalórií denne prijať pri chudnutí?

Proces chudnutia sa neodvíja len od neustáleho a náročného cvičenia, ale aj od hodnoty Vášho metabolizmu, ktorý závisí od rôznych činiteľov. Medzi faktory, ovplyvňujúce množstvo energie potrebnej pre Vaše telo, patrí vek, výška, hmotnosť, telesná konštrukcia, ďalej životný štýl a v neposlednom rade aj denné aktivity. Hodnoty metabolizmu zisťujeme prostredníctvom dvoch metód: bazálny metabolizmus (teoretická hodnota) a kľudový metabolizmus (používa sa pri výpočtoch, reálnejšie hodnoty). Continue reading

10 najčastejších mýtov o chudnutí

V tomto článku sa budeme venovať omylom ľudí, ktorí začínajú s cvičením a nevedomky sa dopúšťajú závažných chýb. Netreba podceňovať žiadny z dôležitých faktorov, ovplyvňujúci efektivitu chudnutia a výsledok Vašej snahy. Na internete, diskusných fórach, ale aj počas nezáväznej konverzácie sa môžete stretnúť s nasledujúcimi NESPRÁVNYMI radami, ktoré môžu narušiť priebeh a konečný účinok vynaloženého úsilia. Continue reading

Ako nepribrať cez veľkú noc

Ako nepribrať cez Veľkú noc?

Veľká noc, kresťanský sviatok vychádzajúci zo židovského sviatku pésah, sa nám obvykle spája s pohanskými rituálmi vítania jari, šibačkou, oblievačkou a v neposlednom rade aj s výdatnou konzumáciou. Tento sviatok je sprevádzaný pôstnym obdobím a tradíciami, ktoré v nás evokujú príchod hojnosti. Heslom dňa sa stáva „všetkého musí byť dostatok“, ak nie prebytok. Continue reading