Prečo nechudnem? Najčastejšie príčiny, prečo sa mi nedarí schudnúť

Ženy ale aj mužov trápi veľmi často otázka – prečo neviem schudnúť, keď robím všetko, čo som sa dočítal, že by som mal robiť? Najprv si však treba položiť inú otázku a to, prečo chudnúť a či chudnúť. Niektorí ľudia by totiž naozaj nemuseli príliš chudnúť, len by mali lepšie formovať svoju postavu a lepšie sa stravovať. Dôležité je poznať v prvom rade svoj organizmus, metabolizmus a telo a podľa toho sa rozhodnúť pre chudnutie a optimalizáciu hmotnosti.

 

vyskúšajte proteinovú diétu ketofit

 

Čo je to BMI a kedy je dôležité

BMI znamená po anglicky Body Mass Index a je to najčastejší spôsob, ako odhadnúť aspoň orientačne, či človek už patrí alebo ešte nepatrí do kategórie, kde hrozí riziko vzniku obezity. Na základe pomeru výšky a váhy vie „inteligentná“ kalkulačka BMI vypočítať číslo, ktoré určí, či že človek na svoju váhu ťažší než by mal byť. Index sa jednoducho vypočíta, ak sa hmotnosť v kilogramoch vydelí telesnou výškou v metroch na druhú.

Obvykle je BMI v normálnej hodnote vtedy, ak je výsledkom podielu číslo medzi hodnotami 20 a 25. Ľudia s týmto BMI alebo dokonca nižším by sa určite nemali pokúšať o chudnutie rôznymi diétami a excesívnym cvičením, pretože ich hmotnosť nespadá do rizika obezity. Podľa toho, aká hodnota nad alebo pod jednotlivcovi vychádza, by sa mali prijať určité opatrenia. Samozrejme, hodnotu BMI netreba vždy pokladať „za svätú“ a je to len pre orientačný a prvotný odhad.

  • Pri BMI nižšej ako 20 ide o podvýživu, kedy hrozia napríklad pľúcne choroby alebo ochorenia tráviaceho traktu
  • BMI od 25 do 30 znamená miernu nadváhu a tu je dôležité najmä upraviť jedálniček a životný štýl smerom k zdravším potravinám a viac pravidelnému pohybu
  • BMI nad 30 už znamená serióznu obezitu a v tomto prípade ide naozaj o nutnosť začať chudnúť rýchlo, ale zároveň zdravo, takže len s použitím rozumných diét

 

Najčastejšie chyby a príčiny životosprávy

Ak by ste chceli mať ideálnu váhu, ale nedarí sa to, treba sa pozrieť na životný štýl a každodenné správanie. To, prečo viacerí z nás nechudneme, nemusí súvisieť len s tým, že robíme nejaké cvičenia málo alebo že neraňajkujeme ovsené vločky, ako sme sa to niekde dočítali.Mať optimálnu hmotnosť je beh na dlhú trať a najmä otázka životného štýlu a životosprávy. Niekedy sa žena spýta, prečo som prestala chudnúť, keď som vysadila určitú diétu – odpoveď je jednoduchá – pretože to nie je len o jednorázovej diéte. Tu sú najčastejšie „prehrešky“:

 

  • Uprednostňujete väčšie porcie jedla
  • Jete buď pravidelne počas dňa ja viackrát, ale vždy veľa, prípadne naopak jete len dve jedlá, ale porcie sú nárazové a vo väčšom množstve
  • Nárazové prejedanie sa napríklad na obed a následne neskoro večer pred spaním
  • Nejete klasické jedlo, ale vysokokalorické menšie chuťovky
  • Máte radi sladšie a chuťovo „plnšie“ jedlá s vysokým obsahom tukov a kalórií
  • V jedálničku máte viac menej tie isté potraviny, čiže ide o jednostrannú stravu
  • Ak máte radi tzv. light stravu, podvedome si hovoríte, že je to všetko len ľahké jedlo a tak nekontrolujete množstvo
  • Nemáte pravidelný pitný režim a pijete napríklad len liter vody denne
  • Sladené nápoje alebo ovocné džúsy sú presne ten druh nápojov, ktoré zhatia akúkoľvek cestu k chudnutiu
  • Alkohol a energetické nápoje sú mimoriadne nevhodné pre chudnutie
  • Rýchle jedenie pahltným spôsobom, napríklad bežne zjete hlavný chod za pár minút
  • Jedenie takpovediac zo zvyku – pri televízií, pri čítaní, keď pociťujete smútok alebo stres, ale nie hlad

Najčastejšie príčiny problémov s chudnutím:

graf8

 

Pozrime sa na 4 najčastejšie situácie, ktoré trápia väčšinu ľudí a na to, aké sú možné dôvody, že neviete „schudnúť“, prípadne vyformovať postavu tak, ako by ste si to predstavovali:

 

Prečo nechudnem, aj keď cvičím

Veľa ľudí sa pýta tú istú otázku – cvičím a nechudnem, prečo? Odpoveď nemusí byť vôbec jednoduchá a univerzálna. Treba si odpovedať najprv na otázky o tom, aký máte metabolizmus, či máte vhodnú stravu s vyváženým pomerom tukov, sacharidovbielkovín, či sa stravujete pravidelne, či máte správny pitný režim a samozrejme aj na to, ako cvičíte.

  • Posilňovacie cviky s činkami alebo brušáky ešte nikoho chudším nespravili, toto cvičenie slúži na formovanie svalov a nie na zbavovanie sa tuku
  • Otázka „prečo cvičím a nechudnem“ už v sebe obsahuje veľakrát odpoveď – len cvičiť totiž nestačí, je to o celkovej životospráve a treba sa zamerať viac na ňu ako na cvičenie; dokonca dôležité je nielen cvičenie, ale aj regenerácia po ňom a pred ním!
  • Na chudnutie je najlepší najmä pravidelný pohyb a činnosti dlhodobejšieho charakteru, napríklad ak beháte, behajte viac ako 20 minút, pretože najskôr telo spaľuje sacharidy a iné zásoby „okamžitej“ energie a až následne dochádza k spaľovaniu tukov, čo je najväčší problém pri obezite a nadváhe

Prečo nechudnem po pôrode

V prípade, že si odmyslíme napríklad problémy hormonálneho charakteru alebo so štítnou žľazou, veľa ľudí má naozaj strach z toho, že po pôrode nezačne chudnúť do svojej optimálnej hmotnosti, ktorú mali pred príchodom nového potomka. V prípade času kojenia by ste sa nemuseli ešte nechať vôbec znechutiť tým, že máte stále rovnakú váhu, v prípade potreby bude o rok či dva dosť času vyskúšať aj redukčnú diétu. Základom je neprejedať sa, jesť zdravo, dostatočne piť (ale nie sladené nápoje) a pravidelne sa hýbať. Naozaj pravidelne a naozaj hýbať.

  • Samozrejme, nemôžete sa hneď po pôrode pýtať, prečo nechudnem keď kojím, niekedy to trvá aj pol roka, niekedy dokonca aj rok, u každej ženy to je iné a záleží aj na metabolizme
  • Pri kojení a po pôrode opatrne s drastickými diétami, v tomto prípade treba na veci ísť postupne a klasickou cestou = menej jedla a viac pohybu
  • Spolu so začínajúcim cvičením a rôznymi anaeróbnymi či aeróbnymi aktivitami by sa mal výsledok dostaviť, ak nie, až potom treba uvažovať o diétnych opatreniach

 

Prečo nechudnem, keď nejem (alebo aj nepijem)

V tomto prípade je to všetko úplne jasné, pretože tým, že budete držať hladovku, sa k chudnutiu nedopracujete. Alfa a omega je jesť práveže pravidelne, ale zdravo. Príliš prísne diéty na úvod, prípadne krátkodobé diéty, nikdy nevedú k trvalému efektu. Ak sa k tomu, že obmedzujete jedenie, pridá aj obmedzenie pitného režimu, problém je na svete. Potrebujete aspoň dva litre vody denne na odplavenie škodlivín a rozbehnutie metabolizmu.

  • Musíte jesť pravidelne, ideálne 5 krát denne, pretože ak nejaké jedlo vynecháte, spomalí to metabolizmus a telo si práveže začne ukladať látky do zásoby
  • Dôležité je jesť vyváženú stravu a najmä mať zdravú životosprávu, čiže kombinovať dostatok jedla s jeho kvalitou na vitamíny, živiny a minerály spolu s pravidelným pohybom
  • Ak budete len nejesť a pritom sa vôbec nebudete hýbať, výsledok sa nedostaví, pretože treba kalórie aj spaľovať a dlhodobo takáto forma diéty vedie len k sklamaniu

 

čo jesť po svičení

 

Prečo nemôžem schudnúť, aj keď zdravo jem

V prípade, že aj zdravo jete a aj správne cvičíte, môže byť problém pomalého úbytku hmotnosti niekde „mimo Vás“, napríklad môže ísť o problém so štítnou žľazou, hladinou hormónov, niektorým druhom liekov, ktoré užívate a podobne. Samozrejme, musia byť naozaj splnené všetky podmienky pre „správne“ a zdravé chudnutie – musíte mať dostatok času na regeneráciu a tiež aj na naberanie energie, aby ste ju mohli efektívne spáliť.

  • Taktiež celkovo spomalený metabolizmus má na svedomí pomalé odbúravanie a spracovávanie kalórií a energie
  • Ak už naozaj nič nepomáha, v tomto prípade je najlepšie hľadať odpoveď na otázky ohľadom nechudnutia alebo naopak priberania u odborného lekára
Prečo nechudnem? Najčastejšie príčiny, prečo sa mi nedarí schudnúť
4.2 (83.33%) 6

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *