Delená strava

Dodržiavaním zásad delenej stravy sa človek najčastejšie pýta: Čo môžem jesť s čím? Čo mám zakázané jesť? Označujeme ju za komplexný stravovací systém, ktorého účelom nie je len redukcia hmotnosti, ale aj očistenie a odľahčenie organizmu, regenerácia a rovnováha. Nejedná sa o diétu, ktorá prísne stanovuje podmienky „čo“ by ste mali jesť, jej podstata spočíva v jednoduchom prerozdelení konzumovaných potravín. Takto rozdelené potraviny sa neskôr kombinujú v jedálničku.

 

vyskúšajte proteinovú diétu ketofit

 

Stravu prirodzene členíme na cukry/sacharidy, bielkoviny/proteíny a neutrálne potraviny. Konzumáciou všetkého naraz dochádza k zaťažovaniu organizmu, pretože telo sa nevie rozhodnúť, čo tráviť skôr v akom poradí. Trávenie bielkovín prebieha v kyslom prostredí, zatiaľčo sacharidy potrebujú zásadité prostredie.

 

Skupiny delenej stravy

Vďaka vytvoreným skupinám sa neprekysľuje žalúdok a uľahčuje sa spracovanie prijatých potravín. Efektívnosť delenej stravy sa dosiahne tak, že v rámci jedného jedla nekombinujeme potraviny z odlišných skupín. Človek logicky zvažuje, čo sa chystá skonzumovať a reguluje obsah podávaných porcií.

 

Bielkoviny – kyslé potraviny, potraviny živočíšnej skupiny

Občas sa stretávame aj s inou alternatívou pomenovania tejto skupiny. Niektorí ju nazývajú aj ako živočíšna skupina. Bielkovinové jedlá pozostávajú predovšetkým z chudého (kuracieho, morčacieho, baranieho, teľacieho, kačacieho) mäsa, z neúdenej šunky a hydiny. Takýto jedálniček obsahuje aj ryby, sójové výrobky, mliečne produkty (obsah tuku do 50%), tofu, syry, strukoviny a vajíčka. Milovníci ovocia sa nemusia obávať ničoho, pretože sa uprednostňujú hlavne menej sladké druhy ovocia: citrusy, jablká, broskyne, egreše, mango, ríbezle, jahody, čerešne, maliny, mandarinky, pomaranče hrušky, jahody a ďalšie množstvo exotického ovocia, aj vo forme ovocných štiav.

 

Sacharidy – zásadité potraviny

Čo všetko nájdeme v tejto druhej základnej skupine, v „rastlinnej skupine“? Sacharidy nachádzame hlavne v obilninách a ďalších obilných výrobkoch, napr. cestoviny, pečivo, ryža, strúhanka, múka, vločky, krupica, chlieb), ale dokonca aj v bravčovom mäse a údených mäsových produktoch. Medzi iné potraviny bohaté na sacharidy zaraďujeme kukuricu, kel a rôzne sladké sirupy, šťavy a pivo. Pokrmy sa preto obvykle dosladzujú medom alebo javorovým sirupom. Cukor obsahuje aj ovocie (banány, hrušky, ďatle, figy, hrozno a sušené ovocie) a zelenina (zemiaky).

 

Aké sú neutrálne potraviny?

Neutrálne potraviny sú obľúbené možnosťou kombinovať ich ľubovoľne s čímkoľvek z rastlinnej alebo živočíšnej skupiny, prípadne ich konzumovať aj samostatne. V oddelenej strave zastávajú veľkú úlohu. Nájdeme medzi nimi niektoré kyslé mliečne výrobky a tuky (jogurt, tvaroh, smotana, kefír, tučné a tavené syry, olivový olej a pod.), orechy, korenie a huby. Patrí medzi ne aj väčšina zeleniny (mrkva, paprika, uhorka, špenát, biela a červená kapusta, špenát, cibuľa, brokolica a pod.), spolu s ovocím ako je červený melón.

 

Jedálniček delenej stravy

Základom delenej stravy sú správne vyvážené porcie a k tomu pravidelný pitný režim (min. 2 litre denne). Vyberáme si predovšetkým nesladené minerálky a čaje, prípadne ovocné šťavy. Každý si musí zvoliť individuálnu veľkosť porcií, ktorá mu vyhovuje. Ideálne je, ak udržiavate telo permanentne aspoň trochu hladné, avšak nevýhodou je, že kto má veľký apetít, pokúsi sa toho zjesť nárazovo omnoho viac, ako by bolo nutné. Na to si treba dať pozor. Delená strava obsahuje aj zakázané potraviny, ako sú jednoduché cukry (sacharidy), biela múka a pečivo, mastné a vyprážané jedlá, napokon káva a čierny čaj, atď.

 

Z čoho pozostávajú raňajky?

Výdatné sacharidové raňajky zasýtia telo energiou do najbližšieho jedla. Naservírovať si môžete celozrnné pečivo s džemom. Prípadne si urobiť vajíčko na mäkko a pridať trochu zeleniny, obmeniť kombináciu grahamové rožku s nízkotučným jogurtom a zvoliť si chlieb s džemom. Zvoliť si môžete aj musli alebo syrovú omeletu.

 

Nasleduje obed

Bielkovinový obed si môžete z porcií (najlepšie bieleho) mäsa (napríklad morčacie prsia, grulované kura, pečené kuracie prsia, bravčové kotlety na cigánsky spôsob, údená makrela, filé na cibule a ďalšie ryby) s veľkou porciou zeleniny alebo rôznych šalátov. Zriedkavo sa podáva aj zeleninová polievka s celozrnných chlebom alebo ovocné šaláty.

 

Olovrant alebo desiata?

Pokrmy na olovrant alebo desiatu sa striedajú, ale väčšinou obsahujú oba „chody“ podobné suroviny, potraviny či jedlá. Grahamový rožok s nízkotučným jogurtom alebo padarajkový šalát nájdeme aj v kolónke desiata, aj na olovrant. Samozrejme, že si môžete zvoliť aj ovocie, vlašské orechy, 3 plátky chudej šunky, samostatnú zeleninu alebo mandle.

 

Na čom si pochutíte na večeru?

Podobne ako obed, aj večera pozostáva väčšinou z bielkovinového zastúpenia. Pre tých, ktorí nemajú chuť na mäso, existuje alternatíva v podobe bieleho jogurtu alebo tvarohu. Na tanieri si nájdete zeleninový alebo špenátový šalát s hroznom a paradajkami, grilované morčacie prsia so zeleninovým šalátom alebo zeleninové rizoto bez syra. Ukuchtiť si môžete aj celozrnné cestoviny s paradajkami alebo grilovanú sviečkovicu so špargľou. Príjemné obzvláštnenie predstavuje aj ryba s brokolicou a karfiolom, prípadne chlieb s údenou šunkou.

 

Recepty delenej stravy

Internet, ale aj množstvo kuchárskych kníh (venuje sa jej aj Lenka Kořínková) obsahujú pestrý výber receptov delenej stravy, ktoré v sebe spájajú predstavivosť, nové chute a experimentátorské vlohy. V rámci pravidiel delenej stravy si totiž na večeru nesmiete dať rezeň, pretože obsahuje strúhanku a tým pádom miešate potraviny z dvoch skupín.

Namiesto toho sa vymysleli zaujímavé jogurtové rezne, ako náhrada typických kuracích rezňov, ktoré tak často vyhľadávame v chladničkách. Okrem zapekanej brokolice alebo karfiolu si môžeme po novom pripraviť aj kebab s tekvicou, dusenú cukinu na spôsob leča alebo čučoriedkové palacinky bez múky. Medzi receptami nájdete aj návody na tekvicový či egyptský chlieb, cviklový a mrkvový šalát s jablkom a pomarančom, prípadne rozpis ingrediencií na lososa s mandľami.

 

Názory na delenú stravu a skúsenosti ľudí

Delenou stravou dosiahnete menší prísun kalórií a výrazne znižujete energetický príjem stravy, prirodzene teda začne ubúdať z Vašej telesnej hmotnosti. Predstavuje relatívne zdravý systém stravovania, ktorý ale potrebuje pestrosť a rôznorodosť jedálnička, v opačnom prípade je naozaj náročné delenú stravu dodržiavať dlhšie ako jeden mesiac. Kvôli energeticky nízkemu prísunu je nutné dodávať telu dostatok živín a minerálov, pravdepodobne aj v podobe výživových doplnkov.

 

čo jesť po svičení

 

Jedálniček je však striktne daný, nemožno si dopriať obľúbené kombinácie, na ktoré je väčšina z nás zvyknutá. Niektorí si delia rastlinný a živočíšny deň, iní si zvolia konzumovanie rastlinnej a živočíšnej potravy v jeden deň, avšak s 3-4 hodinovým odstupom. V podstate je stravovanie individuálne.

Delená strava vyžaduje určitú sebakontrolu a sebaovládanie, inak môže nesprávne dodržiavanie a pochopenie zásad viesť k opätovnému nárastu hmotnosti alebo k mentálnej anorexií. Oddelená strava nezaručuje, že po jej ukončení nenastane jo jo efekt, preto sa odporúča zapojiť do tohto programu aj fyzickú aktivitu a pokračovať s ňou aj po ukončení delenej stravy.

Delená strava
3.3 (65.33%) 60

Diskusia

    • Jana says:

      Dobry den, chcela by som sa spytat do akej skupiny zaradujeme pohanku,pseno,quinou a rozne semienka (chia, konopne, sezam a pod.) Dakujem

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *