Ako sa motivovať pri chudnutí

Motivácia je pre chudnutie mimoriadne dôležitý impulz. Dôvod, prečo chudnúť, je obvykle na úvod samotná motivácia chudnutia, avšak neskôr už dochádza postupne k skĺznutiu do stereotypu a veľa ľudí sa začína pýtať samých seba – prečo chudnem, prečo chcem schudnúť, má vôbec zmysel vydržať? Isteže, veľa z nás si na začiatok chudnutia vyberie nesprávne dôvody, ale nájsť motiváciu je možné aj neskôr a veľkej časti ľudí sa to aj podarí. Tak prečo nie aj Vám!

 

vyskúšajte proteinovú diétu ketofit

 

Na úvod otázka – prečo chudnúť?

Existuje viacero dôvodov, prečo ľudia začnú s chudnutím. Čo sa týka mužov, väčšinou je to typický „pivný sval“, čiže chcú schudnúť z brucha. Pre ženy sú obvykle dôvody, prečo schudnúť, viaceré a je len málo žien, ktoré nezačnú pri dlhšom pohľade do zrkadla hľadať nejaké to kilo navyše na stehnách, bokoch, zadku, ale aj na brušku a na iných svalových partiách.

Dôležité je sa najprv rozhodnúť pre chudnutie a vedieť, čo to všetko obnáša. To, že sa vidíte v zrkadle a chcete sa páčiť iným, je však častokrát len falošný dôvod. Veľakrát, ak si človek predstaví, že má vymeniť dobre vyzerajúce, ale kalorické jedlo, za misky plné zeleniny alebo dni plné cvičenia, hneď ho prejde po pár minútach chuť na chudnutie. Najčastejšie dôvody, prečo vôbec ľudia začnú chudnúť, sú obvykle:

  • Chcú sa páčiť iným, väčšinou opačnému pohlaviu
  • Chcú sa páčiť sebe a pochváliť sa na sociálnych sieťach novými fotkami
  • Chcú to robiť kvôli zdraviu, pretože vek ich organizmu je vyšší ako vek v občianskom a začínajú sa ozývať prvé choroby
  • Majú pozitívny vzor vo svojom okolí a vidia, že zmena je možná

 

Vonkajšia vs. vnútorná motivácia chudnutia

Existujú dva základné typy motivácie a to vonkajšia a vnútorná motivácia. Vonkajšia je napríklad tá, ak vidíme pozitívny vzor v niekom inom, prípadne ak to robíme kvôli okoliu alebo preto, že sme náhle objavili zázračný návod na chudnutie. V podstate vlastne chceme chudnúť, ale hľadali sme práve vonkajší podnet. Problém však je, že takáto motivácia je obvykle len krátkodobá.

Vnútorná motivácia je oveľa silnejšia, pretože človek bez ohľadu na to, či vidí vo svojom okolí nejaké vzory, prípadne či cíti tlak okolia na zmenu, sa rozhodne pre túto zmenu. Tento typ motivácie je dlhodobejší, ale potrebuje aj správny dôvod. Ním nemôže byť napríklad snaha zapáčiť sa iným alebo snaha pochváliť sa krátkodobo zmenou hmotnosti, naopak, musia tam byť dlhodobé dôvody, najlepšie také, ktoré sú spojené s dostatočnou informovanosťou ohľadom zdravotného a psychologického prínosu pre schudnutie na optimálnu hmotnosť.

 

Dobrá motivácia pri chudnutí

Pozitívna motivácia na chudnutie vie spraviť oveľa viac ako negatívna. To platí najmä vtedy, ak je človek podporovaný aj okolím a darí sa mu postupne dosahovať svoje ciele. V tomto prípade je takáto motivácia veľmi ľahká, pretože vidí výsledky. Horšie je to však vtedy, ak sa mu nedarí na úvod tak, ako si predstavoval, prípadne vtedy, ak boli dôvody na úvod nesprávne, čo vedie najčastejšie k tomu, že chudnutie zanechá.

  • Medzi pozitívne motivácie patria najmä dôvody ohľadom zlepšovania zdravia a dôvod, že sa človek chce páčiť sám sebe
  • Dôležité je mať aj pozitívne vzory a podporu okolia, pretože povzbudzovanie vie spraviť s psychikou a vytrvalosťou naozaj veľa
  • Kto si nestanoví na začiatok príliš ambiciózne ciele, ten môže začať viac vnímať aj menšie pokroky a to ho povzbudí ďalej

 

Nesprávne motivácie na chudnutie

Mali ste v detstve problém, že sa Vám okolie, spolužiaci, rodina alebo aj partneri posmievali kvôli nadmernej hmotnosti a váhe? Cítili ste tie pohľady okolia, ktoré boli ironické alebo povýšenecké? Ak si chcete niečo dokázať kvôli iným a kvôli okoliu, môže to byť na začiatok jeden z dôvodov, prečo síce začnete cvičiť, ale na druhú stranu je to aj veľmi často dôvodom, prečo nevydržíte.

  • Nesprávna motivácia na chudnutie je, ak to robíte kvôli uznaniu zo strany tých, ktorých podvedome vlastne nechcete akceptovať ako priateľov alebo blízkych ľudí
  • Dávate si tiež napríklad príliš vysoké ciele, ktoré je nereálne splniť v krátkom časovom horizonte a v tomto momente znamená prvý neúspech hneď otázky – prečo neviem schudnúť, prečo sa mi to nedarí, prečo to nedokážem a tieto otázky ešte viac podrývajú pevnú vôľu
  • Ak to robíte kvôli negatívnej motivácii, aby ste už nepociťovali napríklad strach zo svojej hmotnosti v spoločnosti, nastane akurát tak to, že sa budete spoločnosti vyhýbať a uspokojíte sa so svojou nadváhou v súkromí

 

Ako budovať a nestratiť motiváciu pri chudnutí

Motivácia chudnúť by mala vychádzať z objektívneho stavu zhodnotenia tak zdravotnej, estetickej ako aj psychickej stránky aktuálneho stavu a možného stavu. Štatistiky hovoria, že ľudia, ktorí sú spokojnejší so svojou hmotnosťou a postavou, majú aj väčšie sebavedomie, prežívajú šťastnejší život a zároveň majú aj zdravší život, pretože faktom je, že nadváha a obezita úzko súvisia so zdravotným stavom.

Existuje niekoľko overených techník, ako môže byť motivácia v chudnutí úspešná a prospešná aj z dlhodobého hľadiska a to aj vtedy, ak je chudnutie náročné a je potrebné naozaj radikálne a od základov zmeniť svoju životosprávu, životný štýl a celkové stravovanie a každodenný život. Tu sú tie najdôležitejšie a najefektívnejšie:

  1. Predstavte si cieľový stav – či už z hľadiska zdravia, vzhľadu, pohody, proste musíte vedieť, aký je Váš cieľ a čo sa stane, keď ho dosiahnete
  2. Majte tento cieľ neustále na očiach alebo na pamäti – ideálne sa skúste motivovať nejakou fotografiou alebo niečím hmatateľným, čo budete mať stále po ruke
  3. Skúste začať chudnúť spolu s niekým – vo dvojici ide všetko hneď lepšie a môžete sa navzájom s kamarátom alebo kamarátkou podržať a podporiť
  4. Nezabudnite sa odmeniť – ak dosiahnete pokrok alebo čiastkový úspech, skúste si spraviť niečím radosť, napríklad novým oblečením s menšou veľkosťou
  5. Nemajte veľké oči na úvod – musíte vedieť, že chudnutie je dlhodobý proces a nestanovujte si hneď po mesiaci cieľ typu „schudnúť 5 kg za týždeň“
  6. Aj chudnutie je o učení – platí, že človek sa učí v podstate celý život; takže nezaspite na vavrínoch a zisťujte si aj počas chudnutia všetky informácie ohľadom napríklad zdravej životosprávy, správnom cvičení a podobne

 

čo jesť po svičení

 

Porovnajte motiváciu a výsledky

To, že správne dôvody a motivácia majú priamy vplyv na úspešnosť výsledkov, dokazujú aj nasledujúce dva grafy, ktoré vychádzajú z reality a miery úspešnosti chudnutia. Ukazujú, že ak má človek nesprávne dôvody alebo len slabú a vonkajšiu motiváciu, nedosiahne takú pravdepodobnosť úspechu, ako v prípade, že ide o dôvody a motiváciu vychádzajúce takpoviediac zvnútra.

Prvý graf znázorňuje, aké je zastúpenie ľudí, ktorí sa rozhodnú pre ktorý z dôvodov alebo pre ten-ktorý typ motivácie. Ľudia sa najčastejšie rozhodujú pre chudnutie, lebo sa chcú páčiť iným, menej často pre zdravotné dôvody:

graf9

Druhý graf ukazuje úspešnosť, ako sa podarilo danej skupine schudnúť. Ako vidíte, ľudia, ktorí to robili kvôli zdravotným dôvodom, mali vyššiu úspešnosť ako tí, ktorých k tomu donútil tlak okolia alebo sa chceli páčiť iným:

graf10

Ako sa motivovať pri chudnutí
4.2 (84%) 5

Diskusia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *