Atkinsonova diéta

Robert Atkinson, podľa ktorého je táto diéta nazvaná, napísal dietetickú knihu Revolučná diéta, opisujúc návody na redukciu hmotnosti bez zbytočného preratúvania kalórií. Napriek tomu sa však zdá, že si musíme posvietiť hlavne na karbohydráty.

 

vyskúšajte proteinovú diétu ketofit

 

Atkinsonova diéta spočíva v nachádzaní vyváženého pomeru v konzumácií sacharidov, bielkovín a tukov. Napriek tomuto tvrdeniu je diéta prednostne založená na tzv. uhľohydrátovej diéte, tzn. na drastickom obmedzení príjmu sacharidov, predovšetkým bieleho rafinovaného cukru a bielej múky. Skresaný príjem sacharidov znamená zamedziť ich ukladanie do tukov a podporenie spaľovania prijatých a uložených tukov. Telo totiž primárne spaľuje ako zdroj energie najprv sacharidy, až neskôr zásoby tuky.

Zámerom tejto diéty je teda čerpanie energie z našich tukových zásob. Tzv. ketogénny princíp diéty má svoje zastúpenie aj v Atkinsonovej diéte, ktorá ťaží z postupnej konzumácií tučných potravín, mäsa a živočíšnych produktov, bielkovín a niektorých druhov zeleniny s vysokým obsahom vlákniny. Ketóza vyvoláva v ľuďoch menší pocit hladu. Okrem povolených potravín sa však rámcuje konzumácia ovocia a zeleniny, takže je nutné požívanie dodatočných vitamínových náhrad.

Postupným prechádzaním jednotlivými fázami sa dostávame k nastoleniu zdravšieho životného štýlu vo všetkých oblastiach nášho života. Špecifický výber povolených potravín vymedzuje hranice toho, čo si môžeme dovoliť jesť. Pravidelné a primerané množštvo porcií, pitný režim a pohyb sú základné princípy redukovania hmotnosti a aj v tomto prípade majú svoje zastúpenie.

 

Fázy Atkinsonovej diéty

Ako sme už spomenuli, existuje niekoľko fáz, pri ktorých sa najprv striktne zamedzí príjem sacharidov, pričom sa s nimi neskôr vďaka postupnému zvyšovaniu denného príjmu prirodzených sacharidov, opätovne stretávame.

 

Prvá fáza

Počas prvej fázy sa radikálne z jedálnička vyradia skoro všetky sacharidy. Energia zo sacharidov bude tvoriť len 10% časť z pôvodných 65%. Vysoko proteínové jedlá (mäso, ryby, vajíčka, syry, prírodné tuky…) sú objemovo veľké, avšak energeticky „slabšie“.

Z jedálnička zmizne ovocie, sladkosti, obilniny, cestoviny, dokonca aj orechy, vyhýbame sa sójovým produktom, bielemu pečivu a samozrejme na curky bohatý alkohol. Prvá fáza trvá približne 2 týždne, ktoré zvykneme nazývať aj ako indukcia teda vyvolanie. Maximálny príjem karbohydrátov sa vyratúva na 20 gramov. Počas prvých dvoch týždňov nastane najväčšia redukcia v hmotnosti, údajne Vám bude váha ukazovať až -7 kg.

 

Druhá fáza

Fáza chudnutia a spaľovania tuku, počas ktorej strácate na váhe čoraz pomalšie. Vzhľadom na to, že sa pokúšate dosiahnuť Vašu vysnívanú váhu, sa časové rozpätie druhej fázy stáva individuálne. Každý týždeň navyšujeme množstvo sacharidov o 5 gramov.

V jedálničku sú odteraz vítané aj suroviny bohaté na vlákninu – oriešky, semiačka, listový šalá a pod. Atkinson pre druhú fázu vytvoril priečky potravín, ktoré si dietujúci pridáva do svojej stravy. Jedálny lístok si preto musíte dopredu patrične svedomito naplánovať a premyslieť vopred.

 

Tretia fáza

„Pred-údržba“, aj tak označujeme tretiu fázu, v ktorje zotrvávame približne mesiac. Zelo je viac-menej zosynchronizované s novými stravovacími návykmi, ktoré by sa mali následne dodržiavať. Nutnosťou sa stáva určenie potrebnej dávky karbohydrátov, aby ste sa vyhli priberaniu a nadbytočnému, chorobnému chutnutiu. Sacharidy v podobe ovocie, obilnín a škrobových druhov zeleniny sa opäť dostávajú do nášho jedálnička, ale po zastavení úbytku váhy je potrebné zase ubrať z príjmu sacharidov. Takýmto spôsobom telo pripravujeme na postupné prijímanie sacharidovej stravy.

 

Štvrtá fáza

V skutočnosti sa štvrtá fáza nedá vyslovene volať „fáza“, pretože sa jedná o trvalé zachovanie stravovacích návykov a zmenu celoživotného spôsobu stravovania sa. Tučné jedlá s minimálnym obsahom sacharidov (mäsové výrobky, hydina, ryby, tučné syry, smotana, maslo atď.) môžeme konzumovať, pretože z nutričného hľadiska v týchto potravinác nenájdeme závažné množstvo sacharidov.

 

Povolené verzus nepovolené potraviny

Zdravé zdroje tukov je prvoradý cieľ. Niektoré potraviny môžete jesť bez obmedzenia. Z mäsa napríklad: všetky druhy mäsa, šunka, steaky, s výnimkou klobás a údenín, z rýb si môžete pochutiť na tuniakovi, taktiež môžete jesť lososa, pstruha, sardinky a iné ryby, rovnako ako morské plody.

Vajíčka konzumujeme bez obmedzení v akejkoľvek forme, od volského oka po omelety. Pre milovníkov syrov je Atkinsova diéta ako stvorená, pretože povoľuje všetky druhy syrov z kravského alebo kozieho mlieka, aj švajčiarsky syr, mozzarellu, Lučinu a tvrdé syry.

Pri vyprážaní používame masť a vyhýbame sa rastlinných tukov ako sú slnečnicový, repkový, tekvicový a pod. olej, naopak Atkins odporúča siahnuť po rybom, olivovom, kokosovom, avokádovom oleji alebo masle.

 

Recepty v jedálničku

Denne máme k dispozícií 5 jedál, ktorých porcie sú menšie ako by sme čakali. Na raňajky obvykle konzumujeme proteínové tyčinky, párky, vajíčka v rôznej forme, plátky slaniny, losos alebo syr, občas nejaký ten celozrnný chlieb a až posledný 7. deň zeleninu.

Na obed si môžeme vyberať z mäsa s nivou so cherry rajčinkami a šalátovými lístkami, kurčaťa, slaniny alebo kuracej polievky, v jedálničku nájdeme aj burger, syr a lososový šalát s lososom.

Večere sú plné mäsa, hlavne kuracích pŕs, steakov, hovädzieho mäsa a tuniakov, medzi jedlami nájdeme aj šalát s prílohami a ďalšiu zeleninu. Niekto by sa mohol tešiť aj na desiate, ktoré obsahujú sacharidy v presne určených dávkach – čokoláda, jogurt, arašídové máslo a olivy.

 

Je Atkinsova diéta účinná alebo zdraviu škodlivá?

Chudnutie s Atkinsonovou diétou je zo začiatku pomerne rýchle a ľahké, ale neodporúča sa dodržiavať ju dlhodobo, pretože nie je príliš zdravá. Veľká konzumácia mäsa a vajec vedie k zvýšenému cholesterólu a absencia niektorých potravín spôsobuje nedostatok vitamínov, vlákniny, antioxidantov a minerálov.

Dostavuje sa tak zápcha kvôli nesprávnemu tráveniu, rovnako aj nevoľnosť a bolesti hlavy kvôli zníženému príjmu sacharidov, ktoré sú dočasné alebo pretrvávajú.

Po diéte sa aj príjem malého množstva tukov neskôr prejaví na zavodnení organizmu a teda nárastom váhy. Nedochádza tak ani k jo jo efektu, ale k pribúdaniu stratenej vody. Atkinsonova diéta tak vytvára začarovaný kruh, podľa mnohých odborníkov zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení, negatívne ovplyvňuje reguláciu uvoľňovania inzulínu a zaťažuje srdce a obličky. Môžete tam s čistým svedomím povedať, že túto diétu považujeme za čiastočne účinnú a zároveň zdraviu škodlivú.

 

čo jesť po svičení

 

Názory sú početné a odlišné

Z krátkodobého hladiska treba uznať, že Atkinsonova diéta je účinným riešením, ako sa zbaviť nadbytočných kilov. Obľúbenou je najmä vďaka rýchlemu úbytku a nižším nárokom na odriekanie si tých či oných potravín. Napriek tomu nie je koncipovaná v súlade s odporúčaniami zdravej a pestrej výživy, pretože zanecháva diétnikov s nalomeným zdravím. Nemožno sa preto čudovať, že názory na ňu sa líšia od jedného diétnika k druhému.

Ak máte vlastné skúsenosti s týmto spôsobom chudnutia, dajte mi určite vedieť v komentároch. Ďakujem.

Atkinsonova diéta
3 (59.2%) 25

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *