Ako posilniť oslabenú imunitu?

Dostali ste sa do začarovaného kruhu chorôb, kedy sa sotva uzdravíte z chrípky, už zase smrkáte, kašlete, bolí vás v krku a máte nábeh na angínu? Alebo sa stále nemôžete vymaniť z pazúrov celkom obyčajnej nádchy? Ak ste v poslednej dobe stále chorí, na vine je zrejme oslabená imunita a mali by ste ju posilniť.

Príznaky a prejavy oslabenej imunity

Kto má oslabenú imunitu, býva unavený a mnohokrát aj náchylný k chorobám tak vírusového, ako aj bakteriálneho pôvodu, teda prechladnutiu, ochoreniam dýchacích ciest, zápalom… Výpočet by bol naozaj dosť dlhý. Každé ochorenie imunitný systém oslabí a otvára priestor ďalšej nákaze.

Na celkom banálnu vírusovú infekciu tak môže nadviazať ďalšia a môže dôjsť k takzvanej superinfekcii, čo je už závažný stav. Preto je nutné, aby ste nikdy “neprechodili” angínu či prechladnutie a preventívne si posilňovali imunitu.

Často je to tak, že jeden či dva dni pokoja (tým sa myslí aj pracovného) dokážu zabrániť pokojne aj dvojtýždňovej pracovnej neschopnosti. Najjednoduchšie je posilnenie imunity prírodnými postupmi, nemusíte hneď siahať po tabletkách.

Keď už ste u lekára a vaša infekcia je závažná, netreba zatracovať ani antibiotíká, ale… Ruku na srdce: mnohí z nás by sa antibiotikám vyhli, keby sa zamysleli, ako zabrániť rozvoju infekcií. Profylaxia je vždy lepšia ako liečba.

Aké sú teda najzákladnejšie zásady, ktorých sa treba držať, aby bola vaša imunita silná? Základom je predovšetkým pravidelná životospráva. Dostatočne sa vyspať, pravidelne sa hýbať, prácu striedať s dostatočným časom na relaxáciu a odpočinok.

Posilnenie imunity bez liekov (prírodne)

Čo je najlepšie na posilnenie imunity? Možno vás prekvapí, že tie najjednoduchšie recepty bývajú často najúčinnejšie. Veľký význam má, keď do svojho jedálnička zaradíte dostatok surového ovocia a zeleniny. Takáto strava je bohatá na enzýmy a nielenže vynikajúco zlepšuje trávenie, ale významne podporuje aj imunitu.

Ak nefungujú črevá a ich mikrobióm nie je v poriadku, logicky nedochádza k správnemu vstrebávaniu živín do tela. V tomto smere je preto nevyhnutné obnoviť rovnováhu črevnej mikroflóry, a to pomocou probiotík a vlákniny.

Veľmi veľa robí aj samotný životný štýl. Nemáme teraz na mysli len pravidelný pohyb, pestrú a zdravú stravu, ale aj otužovanie. Striedanie studenej a teplej sprchy ráno pred odchodom do práce dokáže divy. Nezabudnite skončiť studenou vodou, akokoľvek to znie nepríjemne! Nie je to nič strašné, dá sa na to zvyknúť.

V rámci životosprávy je dôležitý aj boj proti každodennému stresu. V priebehu dňa sa mu väčšinou dá len veľmi ťažko vyhnúť, ale predovšetkým večer si treba nájsť čas na seba a účinnú relaxáciu. Skúste meditačné cvičenia. Na internete ich nájdete mnoho, predovšetkým na Youtube.

Príčiny oslabenia imunity

Mali by ste tiež vedieť, čo imunitu oslabuje. Predovšetkým je to fyzická námaha, psychické napätie a stres, ale aj prudké výkyvy počasia. Ďalej fajčenie, prílišná konzumácia alkoholu, nedostatok pohybu na čerstvom vzduchu, nedostatok spánku, nedoliečenie chorôb. Rizikom je ale aj poškodená mikroflóra čriev po liečbe antibiotikami. Patrí sem samozrejme aj nevhodná a nedostatočná výživa – napríklad jednostranná strava, kde dlhodobo chýbajú niektoré vitamíny či minerály.

Paradoxne vás tak do náručia imunoinsuficience, teda nedostatočnosti imunitného systému, môže vohnať napríklad aj drastická diéta povoľujúca len niektoré potraviny. Samy o sebe vám tieto ale faktory imunitu nezničí, avšak v kombinácii s ďalšími môžu spôsobiť väčšiu náchylnosť k chorobám a roztočiť špirálu poškodenia imunity. Viac faktorov totiž násobí celý efekt. Musíte preto svoju imunitu podporovať. Dôležitá je podpora imunity u detí, ale aj u seniorov. Zatiaľ čo u detí, najmä tých malých, nie je ešte imunitný systém úplne rozvinutý, u seniorov už môže byť naopak opotrebovaný. Oboje je problém.

Probiotiká, vitamíny a enzýmy na imunitu

Ako posilniť imunitu organizmu? Kombináciou probiotík s vitamíny a enzýmy. Táto trojica látok tvoria jadro imunitný odolnosti vášho tela. Probiotiká majú na starosti črevnú mikroflóru, vitamíny sa potom stávajú zložkou enzýmov a enzýmy štartujú biochemické procesy v ľudskom tele. Tento kolobeh rozbehne imunitnej reakcie vo vašom tele a vy stávate odolnejším voči infekciám, či už bakteriálnym alebo vírusovým.

Často sa na posilnenie imunity odporúčajú homeopatiká, ktoré majú ako svojich stúpencov, tak aj odporcov. Pristupujte k nim bez predsudkov. Môžete ich vyskúšať a sami uvidíte, či budú pre vás prínosná.

Hliva Ustricová, bylinky a čaje

Ďalším hojne používaným prostriedkom na posilnenie imunity je hliva ustricová. Veľmi dobrý je aj čaj na posilnenie imunity, ktorý sa oplatí piť v prechodných obdobiach na jar a na jeseň, kedy sa mení počasie a nastávajú obdobie chrípkových epidémií. Bylinky na posilnenie imunity sú totiž jednou z ciest, ako sa dostať z kruhu vracajúcich sa infekcií. Skvelou prevenciou i liekom je napríklad aj zázvor.

Ako posilniť imunitu u detí a ako u dospelých?

Ak prírodné spôsoby posilnenia a liečby imunity nezaberajú, vzniká priestor pre prípravky na posilnenie imunity, napríklad so zinkom, koenzýmom Q10. Všeobecne môžeme povedať, že preparátov na posilnenie imunity je niekoľko typov. Môže ísť o mikrobiálnej zložené z baktérií či húb (spomínaná hliva ustricová), tkanivové alebo enzymatické. Najviac sa používajú bakteriálne preparáty.

Pri výbere prípravkov na imunitu treba ale zohľadňovať aj vek a pohlavie, pretože imunitné potreby mladej ženy budú samozrejme iné ako u staršieho muža. Vitamíny na imunitu pre ženy zahŕňajú hlavne vitamín A, ktorý zvyšuje odolnosť voči infekciám, a tiež vitamíny zo skupiny B (hlavne B2, B6, B7, B9, B12), ktoré pomáhajú správnemu fungovaniu metabolizmu.

Nesmiete zabudnúť ani na vitamín C, ktorý má v obranyschopnosti organizmu doslova kľúčovú úlohu. Vhodné sú aj vitamíny D, E a K. Pokiaľ ide o vitamíny na imunitu pre mužov, tu by tiež nemalo chýbať zmieňované základné trio A, B – hlavne B6 a B12 a C. Okrem toho je vhodný aj vitamín E, z minerálov selén, železo, zinok.

 

Ako posilniť oslabenú imunitu?
5 (100%) 3

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *