Chia semienka – účinky, dávkovanie, skúsenosti

Stres sa samozrejme premieta do nášho života. Keď sa k tomu pripočíta ešte nezdravý životný štýl, výsledkom sú často zdravotné ťažkosti. Ľuďom chýbajú dôležité živiny a vitalita, imunita je oslabená. Mnoho ľudí sa preto obracia o pomoc k potravinám, ktoré by nám mali dodať energiu. Ide o tzv. superpotraviny – takéto označenie majú aj chia semienka.

čisté chia semienka v bio kvalite

Použitie si našli už u Aztékov

Odkiaľ sa vlastne chia semienka vzali? Určite tušíte, že nejde o domácu plodinu. Áno, je to tak. Pochádzajú zo Strednej a Južnej Ameriky, kde rástla šalvia hispánska už v dobe pred približne 4000 rokmi a chia semienka sú jej plodmi.

Jej výživovú hodnotu postupom času objavili Aztékovia, ktorí v týchto oblastiach žili. Vrecká s chia semienkami tvorili ich železnú zásobu potravín. Často sa totiž ocitli v situácii, že nemohli hľadať potravu, alebo sa im nedarilo nič uloviť a v takej chvíli prišli na rad chia semienka. Pomohli im doplniť energiu.

Bio chia semienka - široké použitie

Použitie je široké, recepty sú všade

Avšak informácie o chia semienkach sa postupne rozšírili aj na ostatné kontinenty. Ľudia zistili, že majú neutrálnu chuť, a predovšetkým analyzovali ich zloženie a zistili tak, akú vysokú majú nutričnú hodnotu. Pochopili tiež, že sa dajú používať v kuchyni.

Práve vďaka jemnej chuti sa môžu stať súčasťou mnohých receptov, tvoria súčasť smoothie nápojov z ovocia a zeleniny, ktoré pre ľudské telo znamenajú zdroj vitamínov a minerálov. Tiež sa hojne pridávajú do ciest na pečenie. Hodia sa aj do zeleninových či ovocných šalátov. Použitie chia semienok je teda naozaj veľmi rozmanité.

citrónová voda s chia semienkami

Doplnenie vitamínov a minerálov

Než si ale vyskúšate nejaký recept, určite by ste sa radi zoznámili s tým, aké majú chia semienka účinky. Predovšetkým obsahujú veľké množstvo omega-3 nenasýtených mastných kyselín, a preto majú veľmi priaznivé účinky na váš srdcovocievny systém.

Dokážu vďaka týmto kyselinám tiež pomáhať znižovať hladinu cholesterolu. Nechýba tu veľa horčíka, čo pôsobí dobre na nervovú sústavu. Okrem toho chia semienka obsahujú aj veľké množstvo železa, ktoré posilňuje krvotvorbu, vápnika, ktorý podporuje zdravé kosti a zuby, ďalej draslíka zodpovedného za správnu funkciu obličiek a srdca, ale aj zinku a fosforu. Samozrejme sa tu nachádzajú aj antioxidanty a tiež vitamíny A, B1, B2, B3, B9 a B12.

chia semienka v jogurte s malinami

Obsahujú dobré mastné kyseliny

Z vyššie uvedeného zoznamu vyplýva, že ide o nutrične skutočne veľmi hodnotnú potravinu. Je síce všeobecne známe, že na nenasýtené mastné kyseliny sú bohaté ryby ako losos či makrela, avšak chia semienka majú v sebe osemkrát viac týchto “dobrých” mastných kyselín.

Železa je v nich trikrát viac ako v špenáte, draslíka majú dvojnásobok oproti banánom, obľúbenému zdroju tohto minerálu. Preto sa konzumácia semienok šalvie hispánskej oplatí. Vďaka nim prirodzeným spôsobom zo stravy dopĺňate vitamíny a minerály.

chia semienka s ovocím

Chia semienka na chudnutie?

Chia semienka ponúkajú pestrú škálu uplatnenia v kuchyni, preto sú na internete mnohé recepty, v ktorých tvoria jednu z ingrediencií práve ony. Napríklad stačí, keď dáte do misky lyžicu chia semienok a zalejete ju kvalitnou čistou vodou.

Semienka vytvoria želatínu vďaka tomu, že majú veľa rozpustnej vlákniny. Sú silne hydrofilné, takže dokážu svoj objem napučať až dvanásťnásobne. Vytvoria takýmto spôsobom gél, ktorý dokáže dobre zasýtiť. Vďaka tomu sú vhodné chia semienka na chudnutie, dokážu zaplniť žalúdok, a pritom má tento obsah vysokú nutričnú hodnotu. Takýto gél navyše účinne stabilizuje hladinu krvného cukru.

chia puding ako hlavné jedlo

Chia puding ako vynikajúce raňajky

Doteraz sme o plodoch šalvie hispánskej hovorili v superlatívoch a potvrdzujú to aj skúsenosti užívateľov s chia semienkami, ktorí ich jedli. Kladne hodnotia predovšetkým ich veľmi univerzálne využitie v kuchyni.

Veľmi obľúbený je napríklad chia puding. Na 130 ml tekutiny pripadajú 2 lyžice semienok. Môžete pridať lyžičku javorového sirupu a cez noc nechať vytvoriť gél. Máte vynikajúce zdravé raňajky. Ku gélu môžete pridať ovocie alebo si vytvoriť kakaovú verziu.

Majú chia semienka nežiaduce účinky?

Ako pri každej potravine, aj tu platí pravidlo všetko s mierou. Ak by ste sa semienkami prepchávali, môže dôjsť k nadúvaniu a zažívacím ťažkostiam. Preto sa za optimálnu dávku považuje množstvo zhruba 15 gramov denne.

Tiež je potrebné myslieť na to, že aj semienka obsahujú kalórie, takže aj z tohto dôvodu sa nimi nie je dobré prejedať a praktizovať jednostrannú stravu. No a na záver vás asi bude zaujímať aká je cena, keď si chcete kúpiť chia semienka. Za 250 gramový balíček zapatíte približne 7 €, ale kilové balenie je výhodnejšie, dá sa zohnať už od 5 €.

Skúsenosti v diskusiách a recenziách

Nižšie nájdete hodnotenia a skúsenosti ľudí, ktorí chia semienka už vyskúšali. Budeme radi, ak aj vy prispejete do diskusie a vyjadríte svoj názor v komentároch.

chia semienka skúsenosti chia semienka skúsenosti negatívne

Obľúbené produkty

chia semiačka babickinazahrada.sk

Chia semiačka Wolfberry

  • Zloženie: celé semená chia zo šalvie hispánskej (Salvia hispanica) BEZ ÚPRAVY.
  • Použitie a dávkovanie: Chia je výborným doplnkom do rôznych jedál, napr. do pečiva, jogurtov, omáčok, nápojov.  Odporúčaná maximálna denná dávka je 25 gramov = 2 čajové lyžičky
  • Cena: 6,90 € za 500g

Ukázať v obchode

chia semiačka allnature

Allnature Chia semienka

  • Užívanie: max. 2 polievkové lyžice denne. Chia semienka sa tradične používajú do cereálií a pečiva, jogurtu atď. Ako namočenú je možné konzumovať aj samotné.
  • Cena: 6,90 € za 1000 g + 1000 g zadarmo

Ukázať v obchode

 

Chia semienka – účinky, dávkovanie, skúsenosti
3 (60%) 6

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *