Omega 3 a rybí olej – účinky, dávkovanie, skúsenosti

Omega 3 mastné kyseliny patria medzi tzv. polynenasýtené esenciálne mastné kyseliny. Keďže ľudské telo nie je schopné si ich vytvárať samo, je veľmi dôležité zabezpečiť ich dostatočný prísun v strave a vhodnými výživovými doplnkami.

omega 3 mastné kyseliny

Charakteristika omega kyselín

Poznáme mnoho druhov omega 3 mastných kyselín, no najprospešnejšie sú hlavne tri z nich.

  • Kyselina Eikosapentaenová (EPA) pôsobí proti depresii, stresu a mnohým duševným ochoreniam. V tele dokáže produkovať eikozanoidy, ktoré zmierňujú a liečia zápaly.
  • Kyselina dokozahexaénová (DHA) je významnou súčasťou bunkových membrán v mozgu a významne podporuje jeho činnosť. Práve táto kyselina je veľmi dôležitá pre tehotné ženy a novorodencov, pretože ovplyvňuje správny vývoj nervového systému. Zaujímavý je fakt, že sa prirodzene nachádza v materskom mlieku.
  • Kyselina alfa linolénová (ALA) je zase zodpovedná za dostatok energie a vitalitu organizmu.
Obľúbený produkt Omega 3

Omega 3

Každá kapsula Dr.Max Omega 3-6-9 obsahuje vyváženú kombináciu olejov – rybieho, ľanového a slnečnicového. Vďaka tomu sú v prípravku zastúpené nenasýtené mastné kyseliny omega 3, 6 a 9 v optimálnom pomere.

EPA a DHA prispievajú k správnej funkcii srdca. Tento priaznivý účinok sa dosiahne pri dennom príjme 250 mg EPA a DHA, čo zodpovedá 3 kapsulám.

Pozrieť v obchode

Omega 3, Omega 6 a Omega 9

Okrem spomínaných omega 3 mastných kyselín poznáme ešte omega 6 a omega 9 mastné kyseliny, ktoré sa od omega 3 líšia najmä svojim zložením a uhlíkovými väzbami.

Omega 6 mastné kyseliny je však oveľa jednoduchšie prijať stravou, nájdeme ich napríklad v mäse, vajciach, kukurici, sóji či slnečnici. Problém však je, že v súčasnej dobe ľudia prijímajú priveľké množstvo omega 6 mastných kyselín na úkor omega 3.

Vedci tvrdia, že zvýšená konzumácia omega 6 mastných kyselín môže znižovať účinok omega 3, správny pomer medzi týmito kyselinami by mal byť v rozmedzí 6:1 až 3:1.

Vzhľadom na to, že omega 6 mastné kyseliny sú v dnešnej dobe pridávané do väčšiny jedál, pochutín a sladkostí, pomer u bežného človeka je až 10:1.

Omega 9 mastné kyseliny výrazne prospievajú nášmu zdraviu najmä svojimi protizápalovými účinkami a naše telo si ich, našťastie, dokáže vytvoriť samé.

Omega 3 rybí olej tobolky

Pozrieť v obchode

Účinky

Vyživujú mozog – Základnou stavebnou bunkou mozgu je neurón. Každý neurón v sebe obsahuje chemické látky zvané neurotransmitery, ktoré sú zodpovedné za vedenie vzruchu medzi jednotlivými nervovými bunkami. Neurotransmitery sú tvorené omega 3 mastnými kyselinami a na to aby správne fungovali potrebujú ich neustály prísun. Dostatočný prísun omega 3 pomáha zlepšovať funkciu mozgu a pôsobí preventívne proti ochoreniam mozgu. Pomáha tiež bojovať proti stresu, depresiám a pocitom úzkosti.

Zlepšujú pamäť a učenie – Podporujú správnu funkciu imunitného systému- dlhodobé užívanie potravín s dostatočnou hladinou mastných kyselín zlepšuje fungovanie imunitného systému a pôsobí protizápalovo.

Prevencia a liečba ochorení pečene – omega 3 mastné kyseliny pomáhajú odbúravať nadmerné množstvo tuku uloženého v pečeni, čím sú nenahraditeľnou prevenciou pred steatózou (stukovatením) pečene.

Pomáhajú znižovať riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení a zlepšujú aktivitu srdca – najmä tým, že upravujú hladinu cholesterolu v tele.

Chránia zrak – najnovšie štúdie hovoria, že omega 3 mastné kyseliny dokážu oddialiť stratu zraku spôsobenú degeneráciou žltej škrvny.

Zlepšujú vzhľad a výživu pokožky a vlasov – omega 3 vyživujú pokožku a vlasy, zmierňujú ich vysušovanie a svrbenie. Navyše napomáhajú lepšiemu vstrebávaniu vitamínov rozpustných v tukoch, ktoré pomáhajú udržiavať pokožku hladkú a pružnú.

Podporujú chudnutie – niektoré štúdie ukazujú, že omega 3 pomáhajú odbúravaniu brušného tuku a zrýchleniu metabolizmu.

Pomáhajú podporovať zdravý vývoj plodu počas tehotenstva – Omega 3 mastné kyseliny v tehotenstve vplývajú na zdravý vývoj kostí, kĺbov a nervovej sústavy plodu. Odporúčané dávkovanie pre tehotnú ženu je 400 – 600 mg denne, pričom najdôležitejší je ich prísun v prvom a druhom trimestri, kedy sa mozog dieťatka vyvíja najintenzívnejšie. Navyše sú tieto kyseliny prevenciou strií, ktoré sa s tehotenstvom často spájajú.

potraviny bohaté na omega 3 mastné kyseliny

Omega 3 pre deti

Nemenej dôležitý je prísun omega 3 kyselín u novorodencov, kde rovnako podporuje vývoj nervovej sústavy a zlepšuje vstrebávanie vápnika potrebného pre rozvoj kostí a kĺbov. Univerzita v Južnej Austrálii dokonca našla súvislosť medzi omega 3 a omega 6 mastnými kyselinami a diagnózou zvanou ADHD. Podľa vedcov dokážu tieto kyseliny pomôcť znížiť nepozornosť, hyperaktivitu, nepokoj a impulzívne správanie.

Mollers rybí olej tekutý omega 3

Ukázať v obchode

 

Nežiadúce účinky omega 3

V prípade výživových doplnkov omega 3 mastných kyselín neboli zistené žiadne vedľajšie účinky. Pri vyššej dávke alebo u osôb s citlivejším tráviacim traktom hrozí riziko tráviacich ťažkostí, ako je grganie, ťažkosti s trávením alebo hnačka. Pokiaľ ste chudokrvný alebo beriete lieky na riedenie krvi, o užívaní omega 3 sa poraďte so svojim lekárom, omega 3 mastné kyseliny, totiž môžu znižovať zrážanlivosť krvi.

omega 3 od Gymbeam

Ako užívať omega 3 mastné kyseliny

Ako už bolo spomenuté, napriek tomu, že omega 3 mastné kyseliny sú pre náš organizmus veľmi prospešné, telo si ich nedokáže vyrobiť samé. Je preto potrebné ich hladinu v tele neustále dopĺňať vhodnými potravinami a doplnkami výživy. Omega 3 nájdeme v týchto potravinách:

  • Ryby a rybí olej – najmä losos (1830mg na 100g), sleď (1710 mg na 100g), pstruh a makrela (1020mg na 100g)
  • Morské plody a riasy – krevety, ustrice, mušle, ančovičky,..
  • Orechy a semienka – chia semienka (5 000 mg na 100g), vlašské orechy či ľanové semienka (2350mg na 100g)..
  • Repkový (1280mg na 100g) a sójový olej

Odporúčaná denná dávka omega 3 mastných kyselín u dospelého človeka sa pohybuje v rozmedzí 300-500 mg. Táto dávka predstavuje konzumáciu tučnej ryby asi trikrát týždenne.

Pravdou je, že väčšina ľudí tento príjem, aj vzhľadom na pomerne obmedzený prírodný zdroj, nedosahuje. Ak si myslíte, že ani vy neprijímate dostatočné množstvo týchto kyselín, porozhliadnite sa po doplnkoch výživy.

Veľmi jednoduché na užívanie sú tabletky omega 3 forte, čo sú vlastne kapsule napustené rybím olejom. Firiem, ktoré vyrábajú kapsule omega 3 je niekoľko, omega 3 Jamieson, Walmark a mnohé ďalšie, na trhu dokonca nájdeme kapsule pre deti s ovocnou príchuťou.

Výrobok od firmy Jamieson omega 3-6-9 je prípravok, ktorý telu dodáva všetky omega esenciálne mastné kyseliny v jednej kapsli.

Ceny

Cena omega 3 mastných kyselín sa odvíja od veľkosti balenia a, samozrejme, aj od výrobcu. Ďalšou možnosťou je klasický rybí olej alebo olej z morských rias, nevýhodou užívania týchto olejov však môže byť pre niekoho ich špecifická chuť.

Omega 3 mastné kyseliny sú nevyhnutné pre správne a dlhoročné fungovanie nášho organizmu, nepodceňujte ich príjem, veď zdravie je to najcennejšie, čo máme.

Omega 3 a rybí olej – účinky, dávkovanie, skúsenosti
4.2 (83.64%) 11

Diskusia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *