Hladovka a chudnutie

Najradikálnejší spôsob redukcie hmotnosti predstavuje dobre známa hladovka. V mnohých kultúrach a náboženstvách sa považuje za akýsi druh pokánia, očisty organizmu a duše. Princíp hladovky spočíva v absolútnom odoprení si stravy počas niekoľkých dní, týždňov alebo dokonca (pri väčšom sebatrýznení) mesiacov. Kompletná hladovka si vyslúžila pomenovanie – nulová diéta.

 

vyskúšajte proteinovú diétu ketofit

 

Telu sa zamedzí, až anuluje príjem energie, preto sa hladina cukru v krvi radikálne zníži a organizmus začne čerpať energiu z už vytvorených zásob v tele. Čo sú ale tieto „zásoby“? Jedná sa o energiu získanú z glykogénu v svalstve a v pečeni. Neskôr svaly a tuky druhotne poskytnú glukózu. Telo v určitom bode zlomu nadobudne stav ketózy.

hladovka na chudnutie

Z pohľadu zástancov

Mnohí zástancovia hladovky tvrdia, že naše telo obsahuje toxíny, jedy a hlieny zo skonzumovanej potravy. Vzhľadom na tieto prítomné látky v nás vraj prebiehajú neželané procesy kvasenia, hnitia a pod. Očistná hladovka, ako ju nazývajú, slúži na zbavenie sa týchto látok a na nastolenie rovnováhy a akejsi sebadisciplíny.

„Umenie hladovať, je umenie spoznávať sám seba“, s touto vetou idú podaktorí hladovkári do boja. Používajú hladovku ako akýsi „smer spojenia samého so sebou“, kedy sa telo dostáva do stavu pokoja. Stretávame sa aj s tými názormi, že energia, ktorá je spotrebovaná na proces trávenia potravy sa začne využívať na niečo iné. Vyčistené a očistené telo oddychuje a imunitný systém pracuje dvakrát tak intenzívne. Telo si hladovkou robí „poriadok“.

Či táto teória naozaj funguje môžeme len polemizovať. Razantnejší hladovkári, ktorý ju spájajú s vierou a náboženskými rituálmi tvrdia, že by sa človek mal riadiť podľa splnu a novu. Jedenásty deň po splne označujeme ako tzv. deň Ekadaši (termín pochádzajúci z jogínskeho pôstu). Táto komunita verí, že ak človek drží hladovku počas dňa Ekadaši, telo sa prečistí hladovkou silnejšie.

 

Čiastočné hladovanie

Existuje viacero typov hladovky. Začiatočníci si obvykle vyberajú čiastočné hladovanie (undereating), ktoré je menej extrémne. Pauzy medzi jedlami sa predlžujú na 5-6 hodín, pričom sa minimalizuje príjem jedla a predovšetkým veľkosť porcií. Čiastočné hladovanie prebieha počas 2 – 3 dní v mesiaci.

Do poddruhu čiastočného hladovania zaraďujeme aj intermittent fasting. Rozdeľujeme časové úseky dňa na obdobie, kedy je povolené konzumovať potravu a kedy nie. Existuje niekoľko konkrétnych foriem intermitten fasting: Leangains (16 hodín hladovky, 8 hodín jedenia. Leangains sa môže meniť na 20 hodín hladovky a 4 hodiny jedenia, 19/5 a 18/6 podľa vlastného uváženia), ďalej Diéta 5:2 (opisujúci 5 dňové klasické jedenie a ľubovoľné 2 dňové striedme až hladovkové konzumovanie. Nemožno zabudnúť aj na tretiu alternatívu Alternate-day fasting, kedy nastáva striedanie hladovkového a klasického dňa.

Vo všeobecnosti by sa malo pri čiastočných hladovkách dodržiavať postupné pridávanie určitých jedál. Začíname vždy (hlavne listovou) zeleninou s kvalitnými tukmi v podobe olivového, konopného, ľanového alebo rybieho oleja. Následne pokračujeme s bielkovinami a celý proces zakončujeme v menšom množstve sacharidmi.

 

Nulová hladovka

Úplne hladovanie považujeme za náročnejšie na psychiku a organizmus. Pijete len vodu, prípadne zeleninové a ovocné šťavy. Najčastejšie využívame mrkvu, cviklu, uhorku, kapustu, špenát, zeler, púpavu a pod. Táto zmes nemusí vždy chutiť lahodne, preto sa na dochucovanie používa šťava z ovocia, napr. jabĺk, citrónov, pomarančov. Hladovkári obľubujú aj javorovú limonádu.

Vylučovaním toxínov z čriev sa dostávame k ďalšej téme, súvisiacej s ich nutným čistením. V opačnom prípade by totiž mohlo dôjsť k otrave organizmu. Na tieto účely sa nasadzuje klystýr, ktorý slúži práve na očistenie hrubého aj tenkého čreva.

 

Výsledky hladovky

Hladovkou sa dá dosiahnuť vytúžená hmotnosť. Jedna otázka však stále zostáva vysieť nad našimi hlavami. Dokážeme si ju udržať? V prípade tento extrémnej záťaži sa nedá hovoriť o jednoznačnom ani čiastočnom úspechu. Výrazné kilové úbytky nesúvisia s odstráneným tukom, ale s odbúravaním svalovej hmoty. Nedostatok energie znamená pre telo poslednú možnosť a to siahnuť po bielkovinách v svaloch.

Metabolizmus spomalený hladovkou si prednostne vytvára tukové zásoby z každého jedla, ktoré skončí vo vašom žalúdku. Nejedná sa teda o redukčnú diétu, ktorá by v tele mobilizovala vlastné zásoby energie, ale o proces šetrenia energie a likvidáciu samotné organizmu.

 

čo jesť po svičení

 

Okrem opätovného a zrýchleného nárastu hmotnosti môžete svojmu organizmu spôsobiť trvalé poškodenie zdravia. Pečeň počas hladovania transformuje tuky na ketolátky, tvorí glukózu z bielkovín a vyrovnáva sa s prekyslením krvi z ketolátok a absenciou minerálov (draslík, sodík a vápnik). Obličky odstraňujú vzniknuté produkty rozpadu telesných bielkovín, pričom iné orgány trpia nedostatkom energie. Absencia draslíka vplýva aj na činnosť srdca, kedy je srdcový sval dráždený vyššou hladinou mastných kyselín.

Pokiaľ telu nedodávate vitamíny a minerály prostredníctvom výživových doplnkov, môže to mať negatívny vplyv aj na menštruačný cyklus žien. Ďalšími vedľajšími účinkami hladovky je vypadávanie vlasov, strata pružnosti pokožky, lámavosť nechtov, nepríjemný zápach z úst sprevádzaný bielym povlakom na jazyku.

Hladovka a chudnutie
2.89 (57.78%) 18

Diskusia

  1. The SuchSoft says:

    Nemastný neslaný článok. Autor jednoznačne neskúsil hladovku.
    Mimochodom, orgány netrpia, len sú niektoré viac zaťažené, ale na to sú spôsoby. ako im to uľahčiť. Myslím si, že skôr po takom poriadnom mastnom nezdravom viacchodovom obede trpia niektoré orgány. 😉

    • Andrea says:

      Presne pisat alen zvazovat…..ja hladujem dnes 37 den a krvne testy su lepsie ako tie ked som nehladovala …co sa tyka energie tak na zaciatku som naozaj bola vykonnejsia ale nie kvoli energie ale aby som nemyslela na hlad…ked hlad presiel a prisla som do stadia ze niesom hladna citila som sa ovela lepsie pri hladovke ako ked som jedla

  2. steve says:

    Nuž veru, autorke článku chýba hoci aj základná skúsenosť s kvalitným hladovaním a v článku sa tak len racionálne kombinujú poznatky odniekiaľ. Miestami však vyznieva až do absurdna, ach jaj… Posledný odsek je hrdzavým klincom do posledného zbytku dobrého dojmu.

  3. Jozef says:

    Pani autorka by sa mala radsej venovat ludovemu vysivaniu obruskov. Bola by omnoho prospesnejsia ako ked tu siri bludy farmaceutickeho priemyslu!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *