Dukanova diéta

Princíp Dukanovej diéty spočíva v obmedzenom príjme sacharidov, dodaním potravín bohatých na bielkoviny. Hlavnou zásadou Dukanovej diéty je presné časové striedanie bielkovín s presnou kombináciou bielkovinovej potravy so zeleninou. Zo začiatku dodržiavame bielkovinové dni, neskôr sa bielkovinové dni striedajú s bielkovino-zeleninovými dňami. Po dosiahnutí chcenej hmotnosti pridávame aj jedlá z nášho každodenného jedálničku, pričom uplatňujeme pravidlo jedného bielkovinového dňa za týždeň.

 

vyskúšajte proteinovú diétu ketofit

 

Dukanová diéta pozostáva zo 4. fáz, ktoré reedukujú naše stravovacie návyky. Dukanova diéta sa mnohokrát považuje aj za celoživotnú, avšak mnohí ju považujú za náročnú, preto je ľudí, ktorí zásady Dukanovej diéty dokázali uplatňovať, veľmi málo. Dukanova diéta patrí medzi nízkokalorické/nízkosacharidové diéty, s presnou definíciou stravovania.

 

Aké sú fázy Dukanovej diéty?

„Útočná“ fáza

Prvá fáza je venovaná úpravám stravovacích návykov. Dĺžka tejto fázy záleží od očakávaného výsledku celého Dukanovho programu. Za predpokladu, že budete Dukanovu diétu „užívať“ dva – tri dni, predpokladaný úbytok hmotnosti je 5 kg. Približne štyri dni stačia na redukciu 5 – 15 kg.

Útočná fáza sa predlžuje v závislosti od Vašej vysnívanej hmotnosti. Spravidla sa s každými piatimi kilami zvýši počet dní o dva (20 kg = 6 dní atď.) Prvá fáza je pravdepodobne najťažšia, pretože je nutné dodržiavať striktne určené pravidlá. Pokiaľ sa riadite pravidlami, počiatočnú kilá pôjdu dole rýchlo. Odporúča sa neprekračovať desať dňovú hranicu.

Počas tejto fázy konzumujete výhradne bielkoviny. Mäso (chudé teľacie, hovädzie mäso, morčacie mäso, šunka, hydina, ryby – losos, treska, štuka) nevyprážate, grilujete ho alebo ho upečiete, prípadne ho povaríte vo vode. Môžete zjesť max. 4 vajíčka týždenne, sójový syr, nízkotučný jogurt, tofu a jediné povolené ovocie Goji.

Pijeme minimálne 2 litre denne a pripravené máme aj zásoby vitamínov, keďže Vaše telo je oslabené a unavené z nedostatočného príjmu komplexných vitamínov, minerálov a vláknin. Kvôli nízkej energetickej hladine, telo siahne po rezervách. Mnohí spomínajú aj ovsené otruby (nie príliš jemne mleté, ani hrubo pomleté), zachytávajúce tuky a cukry, ktoré zasýtia.

Príklad jedálnička v 1. fáze: Na raňajky si môžete dať nízkotučný tvar alebo jogurt, otrubové koláče, šunku, omeletu z vajíčok, tuniaka alebo šalát. Na obed si môžete vybrať z kuracích pŕs, morských plodov, lososa a iných rýb a ďalšieho mäsa s nízkokalorickou omáčkou. Večera by mala byť ľahšieho charakteru, pozostávajúca z nasledovných: otruby, makrela, filé, vajíčka na tvrdo a pod.

 

„Striedavá“ fáza

Druhá fáza predstavuje o niečo príjemnejšie pokračovanie Dukanovej diéty. Samotný závor fázy Vám naznačuje, že sa strieda bielkovinová podfáza a bielkovinovo-zeleninová fáza, pričom sa fázy navzájom striedajú každý druhý deň. Telo sa stále nachádza v tzv. úspornom režime, keďže neprijímate sacharid, rovnako sa pominul prídel tukov.

Eliminovaním prísunu tukov však prichádzame aj o rozpustné vitamíny a omega kyseliny, pridaná zelenina miestami spôsobuje ťažkosti pri vykonávaní potreby. Bielkovinovo-zeleninová fáza umožňuje kombinovať bielkovinové potraviny z 1. fázy so zeleninou (špenát, paradajky, paprika, brokolica, cibuľa, reďkovka, šalát, huby a všetky ďalšie druhy zeleniny, okrem mrkvy a cvikly). Z ovocia si môžete dovoliť pojedať sušené ovocie Goju a rebarboru. Dĺžka striedavej fázy záleží len od Vás a od požadovanej hmotnosti.

 

„Konsolidačná“ fáza

Tretia fáza sa odvíja od množstva „zhodených“ kilov. Každý schudnutý 1 kilogram znamená 10 dní v konsolidačnej fáze (20 kg = 200 dní a pod.) Funguje predovšetkým ako prevencia pred jo jo efektom, ktorý by sa prejavil okamžite po ukončení 2. fázy, návratom k predchádzajúcemu životnému štýlu a stravovaniu. Do jedálnička pridávame jeden kus ovocia (okrem hrozna, banánov a orieškov), ďalej 2 krajce celozrnného chleba a tvrdým syrom (ementál, gouda, tomme a pod., nie mäkké syry ako camembert), konzumujeme aj jedlá s obsahom škrobu ( napr. šošovica, kus kus, ryža, zemiaky, ideálne hlavne cestoviny a pod.).

Menu v konsolidačnej fáze nie je také monotónne, pretože si môžeme dopriať dvakrát do týždňa 1 jedlo podľa individuálnej chute. Jediná stálosť, ktorej zachovávame priazeň je jeden čisto bielkovinový deň, raz za týždeň. Neskôr môžete po ukončení Dukanovej diéty vyskúšať delenú stravu, ktoré predstavuje vhodnú alternatívu pre udržanie si novej hmotnosti.

 

„Stabilizačná“ fáza

Posledná fáza predstavuje aj tzv. celoživotnú fázu, pretože konzumujeme všetko šesť dní v týždni zo siedmich. Jeden bielkovinový deň zostáva v našich životoch stále, ako spomienka na Dukanovu diétu.

Nezabudnite k Dukanovej diéte pridať aj zdravý životný štýl v podobe pravidelného cvičenia (aspoň 30 min.) a pitia tekutín (2 litre denne) Dukanová diéta povoľuje niečo vyše 100 potravín. Potraviny sa dajú ľubovoľne kombinovať, takže si v podstate môžete zostaviť jedálniček, pozostávajúci z 4 – 5 porcií denne, úplne sami.

 

Čo na Dukanovu diétu hovoria zákazníci?

Dukanova diéta predstavuje jednu z tých účinnejších diét, ktoré dokážu „zázraky“. Ľudia so silnou vôľou a motiváciou sú schopní držať túto, dalo by sa povedať, nekonečnú diétu takmer stále. Chudnutie sa začína už v prvej fáze. Zatiaľčo neustále prijímame výlučne bielkovinové produkty, dochádza k úbytku hmotnosti. Ale tvrdenia, že za 10 dní schudnete 20 kg, sú viac než len premrštené a zavádzajúce.

Diéta v prvej fáze nahrádza deficit vláknin a vitamínov rôznymi prípravkami, aby sa predišlo komplikovanejším zdravotným problémom. Časom sa môžu objaviť zápchy, vypadávanie vlasov či alergie. Nadmerný príjem bielkovín mnohí nedokážu „stráviť“, takže ich obličky reagujú po svojom.

 

čo jesť po svičení

 

Dukanová diéta podmieňuje aj vznik tzv. metabolického syndrómu. Poznáme ho aj pod názvom „syndróm veľkého brucha“, ktorý podmieňuje chronické ochorenia (cukrovka, hypertenzia, kardiovaskulárne problémy a pod.) Dukanovou diétou dochádza aj k zvýšeniu krvného tlaku, keďže diéta obsahuje namiesto 1 500 mg soli až 6 000 mg. Nedostatok sacharidov v tele spôsobuje nadmernú únavu, nervozitu a v niektorých prípadoch aj depresiu. Odborníci odporúčajú poradiť sa ešte pred užívaním Dukanovej diéty s lekárom.

Dukanova diéta
3.59 (71.76%) 17

Diskusia

  1. JOJO says:

    Pri dukanke je JO JO efekt zaručený. Toto je síce jedna z najčastejšie praktizovaných diét u nás. Výsledky sa dostavia ale následne s odstupom času človek aj pri bežnom stravovaní priberie viac, ako schudol

    • Adriána says:

      Musím nesúhlasiť ..dukanovú dietu som držala 2 a pol mesiaca… a schudla 30 kg…bohužiaľ do 3 fázy som nešla ale aj napriek tomu sa jojo efekt navrátenia pôvodných kíl + niečo navyše nedostavilo a držala som ju pre 3ma rokmi!!

  2. Taktiež nesúhlasim Dukanovu diétu som držala pred 4 rokmi a schudla som za 2 týždne 10 kíl .. a vahu si držím doteraz a jem všetko čo chcem 😀
    Takže túto diétu odporúčam určite každému kto ma problém schudnúť nikdy som nepociťovala hlad.

  3. Zuzana says:

    Dobrý deň,
    ja som pomocou Dukanovej diéty schudla 32 kg a túto váhu si udržiavam už skoro 2 roky. Dôležité je dodržať poriadne 3.fázu diéty a vtedy sa jojo efekt nedostaví. Vrelo odporúčam, lebo mne táto diétu zmenila život.
    Zuzana.

  4. Barbora says:

    Dobrý deň prosím Vás neviete mi doporučiť konkrétne nejaké jedálničky na dukanovz diétu ? moc sa tomu nerozumiem behom roku som pribrala vyše 30 kg a som už zúfala prípadne ak by bol niekto z BA a chcelo by sa mu chodiť do fitka bolo by super .

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *